Patron - św. Hieronim

Gdy mówimy: "święty Hieronim", przychodzą nam na myśl dwie sprawy, które dadzą się zamknąć w słowach: "Biblia" i "języki". Rozważania związane ze świętym Hieronimem jako patronem naszego gimnazjum kierują uwagę na te dwa zagadnienia. Jakie ma być gimnazjum imienia świętego Hieronima?

Gimnazjum takie jak wszystkie
Nasza szkoła niewiele różni się od innych gimnazjów w Polsce. Podobnie jak one jesteśmy zobowiązani do prowadzenia zajęć edukacyjnych według programów zawartych w ministerialnym dokumencie zwanym "Podstawą programową". To jednak tylko "podstawa". Chcielibyśmy wychodzić ponad ten obowiązek i realizując go budować określony, indywidualny kierunek wszelkich przedsięwzięć edukacyjnych i wychowawczych, podejmowanych przez całą społeczność naszego gimnazjum. Kierunek ten wyznaczył sam patron: święty Hieronim, Doktor Kościoła.

Biblia w gimnazjum
Pragniemy, aby Biblia stała się podręcznikiem życia dla całej szkolnej społeczności: nauczycieli, uczniów, rodziców. Święty Hieronim powtarzał, iż "nieznajomość Pisma Świętego jest nieznajomością Chrystusa". Potrzebne jest więc najpierw zdobycie odpowiedniej wiedzy, potem zaś jej ciągłe pogłębianie, by słowa zawarte w Biblii stały się dla nas duchowym drogowskazem. Czytanie Pisma Świętego, poparte gruntowną wiedzą biblijną, powinno przynosić duchowe owoce.

Języki
Hieronim ze Strydonu jako człowiek wszechstronnie wykształcony był również ogromnie wrażliwy na piękno mowy i języka, którym posługiwał się na co dzień. Uczył się także języków obcych, poświęcając na naukę nawet godziny nocne. Oprócz łaciny znał również języki: hebrajski, grecki i aramejski. Idąc za przykładem naszego patrona pragniemy szczególną troską otoczyć ćwiczenie wrażliwości na piękno języka ojczystego. Kładziemy też nacisk na naukę języków obcych. W naszym gimnazjum prowadzona jest zindywidualizowana nauka angielskiego - w zależności od poziomu zaawansowania uczniów - oraz nauka języka niemieckiego lub francuskiego (do wyboru) jako przedmiotu nadobowiązkowego.

Przedmioty

Wymagania dydaktyczne na poszczególne przedmioty i zajęcia edukacyjne

Przedmiot: Język hiszpański
Nauczyciel: Agnieszka Pokropek
Liczba godzin: 3
: : Program nauczania

Hanna Hernarowicz "Program nauczania języka hiszpańskiego dla gimnazjum", wyd. Lektorklett

: : Podręczniki

GENTE JOVEN 1 podręcznik i zeszyt ćwiczeń - autorzy:  Encina Alnso Arija, Matilde Martínez Sallés, Neus Sans Baulnas, wyd. Difusión/LektorKlett.

: : Wymagania formalne

Uczniów obowiązuje podręcznik wraz z zeszytem ćwiczeń. Obowiązkowe jest również prowadzenie zeszytu do notowania podczas lekcji oraz odrabiania prac domowych zadanych przez nauczyciela.

Na lekcjach obowiązuje bezwzględny zakaz używania przez uczniów telefonów komórkowych oraz innych urządzeń multimedialnych ( o ile nie została wyrażona wyraźna zgoda nauczyciela np. na użycie komputera) w jakiejkolwiek formie.

 

: : Forma sprawdzania wiadomości
  1. O terminie sprawdzianów pisemnych uczniowie powiadamiani są z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem..

Każda praca klasowa oceniana jest w skali 0-100 punktów, które to punkty są przeliczane na ocenę wpisywaną do dziennika według następującej skali:

 

  0 - 39 p.      niedostateczny

   40- 54 p.     dopuszczający  (40-44p. 2 -;  45-49p.  2;  50 –54p. 2+)

   55- 69 p.     dostateczny (55-59p. 3 -;  60-64p. 3;  65-69 p. 3+ )

   70 - 84p.   dobry ( 70-74p. 4 - ; 75-79 p. 4; 80-84 p. 4+ )

   85 - 100 p.    bardzo dobry ( 85-89p. 5-;  90-94p. 5; 95-100p. 5+)

   95-100 p. + zadanie dodatkowe -  celujący

 

(Ocenę celującą z klasówki uczeń może otrzymać w przypadku gdy zrealizuje zadania sprawdzianu na przynajmniej  95% oraz  wykona dodatkowe zadanie „na szóstkę” na przynajmniej 90%  wymaganej w nim liczby punktów. W przypadku nie zrealizowania obowiązkowego sprawdzianu na 95% dodatkowe zadanie nie powoduje zwiększenia ilości punktów i poprawy uzyskanej z niego oceny)

Nieusprawiedliwiona nieobecność lub ściąganie na sprawdzianie powoduje wystawienie oceny niedostatecznej z tego sprawdzianu.

Poprawić można każdą ocenę ze sprawdzianu, w pierwszym umówionym przez nauczyciela terminie (na konsultacjach), nie dłuższym jednak niż 2 tygodnie. Dotyczy to w ten sam sposób osób nieobecnych na sprawdzianie z powodów usprawiedliwionych.

 Obydwie oceny - ze sprawdzianu i jego poprawy wpisywane są do dziennika i brane pod uwagę przy      wystawianiu oceny trymestralnej.

  1. Jeżeli uczeń nie stawi się na sprawdzian z powodów usprawiedliwionych zobowiązany jest zaliczyć sprawdzian w ciągu dwóch tygodni w formie uzgodnionej z nauczycielem. Jeśli nie zgłosi się w tym terminie- otrzymuje ocenę niedostateczną. Nieobecność nieusprawiedliwiona oraz ściąganie na sprawdzianie również powoduje wystawienie oceny niedostatecznej.
  2. Krótkie prace domowe (ćwiczenia gramatyczne, krótkie wypowiedzi pisemne itp.) są oceniane w skali 0-25 p, które to punkty są ocenami cząstkowymi. Cztery oceny z prac domowych składają się na ocenę końcową w skali 0 – 100 p. wpisywaną do dziennika, po przeliczeniu według wyżej podanej skali (jak w przypadku klasówek). Za tego typu, krótkie prace domowe można maksymalnie uzyskać ocenę bardzo dobrą. Krótkie prace domowe mają być oddawane w terminie. Można w ciągu trymestru zgłosić 2 nieprzygotowania , ale po zgłoszeniu nieprzygotowania taka praca domowa nie „przepada”, tylko w takiej sytuacji uczeń obowiązany jest przynieść ją na następną lekcję. Nie można  zgłosić 2 razy nieprzygotowania z tej samej pracy domowej. Po wykorzystaniu nieprzygotowań za brak pracy domowej uczeń otrzymuje ocenę cząstkową 0 p. bez możliwości poprawy.
  3. Większe prace domowe (np. wypowiedzi pisemne, wypracowania itp., projekty) oceniane są w skali 1-6. Oceniana jest poprawność gramatyczno-leksykalna, logika i spójność wypowiedzi, to, czy praca jest napisana na temat i bez ściągania gotowych materiałów z Internetu oraz w przypadku oceny  celującej-  fakt, że praca zawiera treści wykraczające poza program. W przypadku prac projektowych liczy się również strona estetyczna i graficzna. Większe prace domowe mają być również oddawane w terminie. Można zgłosić nieprzygotowanie z powodu braku większej pracy domowej, ma ona być jednak oddana na następnej lekcji. W przypadku wykorzystania nieprzygotowań i braku większej pracy domowej uczeń otrzymuje ocenę  niedostateczną, wpisywaną do dziennika, którą można poprawić w ustalonym przez nauczyciela terminie, z tym że do oceny trymestralnej będą liczone obie oceny ( niedostateczna i poprawiona). Przy dłuższej, usprawiedliwionej nieobecności ucznia ( powyżej 3 kolejnych lekcji) oba typy prac domowych uczeń oddaje w terminie ustalonym przez nauczyciela (jednak nie dłuższym niż 2 tygodnie). Jednorazowa nieobecność na lekcji nie usprawiedliwia braku pracy domowej. W przypadku takiej nieobecności uczeń jest zobowiązany do nadrobienia materiału.

 

  1. Na lekcjach mogą być oceniane są wypowiedzi ustne ucznia z bieżącego materiału ( 3 ostatnie lekcje) lub z większych partii materiału (wówczas są one zapowiedziane i uczeń dostaje zagadnienia do przygotowania)
  2. Na lekcjach mogą być przeprowadzane bez zapowiedzi kartkówki do 15 minut z bieżącego materiału ( 3 ostatnie lekcje). Oceniane są one wg takiej samej skali jak krótkie prace domowe ( 0 –25p.) i 4 oceny cząstkowe składają się na jedną w skali 0-100p. wpisywaną do dziennika. Kartkówki można poprawić w dodatkowym, ustalonym przez nauczyciela terminie ( np. na konsultacjach), nie dłuższym jednak niż 1 tydzień od właściwej kartkówki. Można zgłosić nieprzygotowanie od kartkówki, ma ona być jednak napisana w najbliższym ustalonym przez nauczyciela terminie ( tak jak w przypadku poprawy).
  3. Dopuszczalne jest zgłoszenie 2 nieprzygotowań w trymestrze, które dotyczą zarówno prac domowych , jak i kartkówek. Jeśli ktoś wykorzysta 2 nieprzygotowania na kartkówki nie może już zgłosić nieprzygotowania z powodu braku pracy domowej.
  4. Na lekcji oceniana jest aktywność ucznia. Nauczyciel może postawić uczniowi uczestniczącemu w lekcji w sposób aktywny plusa. Pięć plusów składa się na ocenę bardzo dobrą z aktywności wpisywaną do dziennika. Jednocześnie oceniane negatywnie jest nieposiadanie materiałów do lekcji ( obowiązkowego zeszytu, książki, zeszytu ćwiczeń, ewentualnie dodatkowych materiałów rozdawanych przez nauczyciela). Z brak wyżej wymienionych materiałów uczeń może otrzymać minusa, przy czym 3 minusy składają się na ocenę niedostateczną wpisywaną do dziennika.
: : Plan prac klasowych

Prace klasowe odbywają sie po przerobieniu każdej części podręcznika (UNIDAD). Przewidzianych jest zatem 6 prac klasowych w ciągu roku szkolnego.

W III trymestrze odbywa się test całoroczny (w formie ustnej i pisemnej) obejmujący materiał całego roku szkolnego. Ocena ta wpisywana jest do dziennika na czerwono i ma wpływ na ocenę końcoworoczną.

: : Prace dodatkowe

Uczeń ma prawo zgłosić się dobrowolnie do prezentacji, projektu, wypracowania (1 w trymestrze) na ocenę celującą. Nauczyciel przygotowuje dla uczniów pulę tematów i zagadnień, ewentualnie akceptuje własne propozycje ucznia. W prezentacji tej oceniane są poprawność i oryginalność wypowiedzi.

: : Uwagi o ocenianiu

Aby uzyskać ocenę celującą na trymestr należy uzyskać ocenę co najmniej bardzo dobrą z ocen cząstkowych oraz:

  • uzyskać w ciągu trymestru przynajmniej 1 ocenę celującą z bieżącego materiału (większych prac domowych , klasówek, wypowiedzi ustnych)
  • i wykazać się dodatkową pracą wykraczającą poza ogólnie realizowany program, ustaloną z nauczycielem ( np. prezentacją, referatem, projektem, wypracowaniem itp.)

Ocenę celującą na koniec roku można uzyskać przy następujących kombinacjach ocen trymestralnych:

6/6/6

5/5/6

6/5/6

6/6/5

6/4/6

4/6/6

Planowaną ocenę semestralną lub końcoworoczną poprawić można zaliczając na ocenę wyższą niż w dzienniku materiał ze wszystkich sprawdzianów w ciągu semestru ( w formie pisemnej) oraz materiał wypowiedzi ustnych ( z całego semestru)- w formie odpowiedzi ustnej. Termin poprawy ustalany jest wraz z nauczycielem, nie może odbyć się jednak później niż na tydzień przed radą klasyfikacyjną.

Uwagi dodakowe dla grupy  pana Logana:

EGzAMIN LEKCJA waga oceny 3

EGżAMIN USTNY waga oceny 3

VIDEOBLOG waga 3

KARTKÓWKI waga 2

WYPRACOWANIE waga 2

OPRACOWANIE lub PROJEKT waga  2

PRACA DOMOWA lub PRACA NA LEKCJI waga  1

ĆWICZENIA GRAMATYCZNE, KRÓTKIE WYPOWIEDZI PISEMNE waga  1


 

: : Kryteria oceny dopuszczającej

Ocenę dopuszczającą (40-54 p.) otrzymuje uczeń, który:

            - z trudem potrafi się zachować w podstawowych sytuacjach życia codziennego

            - próbuje sformułować krótką wypowiedź dotyczącą spraw życia codziennego, która      przeważnie jest niespójna i nielogiczna

            - rzadko próbuje  wziąć udział w rozmowie

            - próbuje wypowiadać się, ale popełnia bardzo liczne błędy gramatyczne i leksykalne, które znacznie zakłócają komunikację

            - wymowa i intonacja ucznia często sprawiają trudności w zrozumieniu

 

: : Kryteria oceny dostatecznej

Ocenę dostateczną  ( 55-69 p.)otrzymuje uczeń, który:

            - czasami potrafi z powodzeniem zachować się w podstawowych sytuacjach życia codziennego

            - próbuje sformułować krótką wypowiedź dotyczącą spraw życia codziennego, która bywa  niespójna i nielogiczna

            - próbuje czasem wziąć udział w rozmowie

            - jest w stanie samodzielnie poprawić większość błędów po wskazaniu ich przez nauczyciela, czyli zna zasady gramatyczne ( mimo trudności z samodzielnym używaniem struktur)

            - opanował podstawowy zakres słownictwa umożliwiający mu zrozumienie poleceń  nauczyciela

: : Kryteria oceny dobrej

Ocenę dostateczną  ( 55-69 p.)otrzymuje uczeń, który:

            - czasami potrafi z powodzeniem zachować się w podstawowych sytuacjach życia codziennego

            - próbuje sformułować krótką wypowiedź dotyczącą spraw życia codziennego, która bywa  niespójna i nielogiczna

            - próbuje czasem wziąć udział w rozmowie

            - jest w stanie samodzielnie poprawić większość błędów po wskazaniu ich przez nauczyciela, czyli zna zasady gramatyczne ( mimo trudności z samodzielnym używaniem struktur)

            - opanował podstawowy zakres słownictwa umożliwiający mu zrozumienie poleceń  nauczyciela

: : Kryteria oceny bardzo dobrej

Ocenę bardzo dobrą (85-95p. ) otrzymuje uczeń, który:

            - potrafi z powodzeniem zachować się w szerokim repertuarze sytuacji życia codziennego

            - potrafi sformułować krótką wypowiedź dotyczącą spraw życia codziennego

            - potrafi wziąć udział w dyskusji

            -potrafi szybko i poprawnie reagować na różne sytuacje powstałe w klasie lub przedstawione przez nauczyciela

            -wypowiada się komunikatywnie, choć w jego wypowiedzi pojawiają się sporadyczne błędy gramatyczne i leksykalne, które nie zakłócają komunikacji

            - wymowa i intonacja nie sprawiają żadnych trudności w rozumieniu

: : Kryteria oceny celującej

Ocenę celującą  (96-100 p.)otrzymuje uczeń, który:

            - poprawnie i szybko reaguje na sytuacje powstałe w klasie lub przedstawione przez nauczyciela

            - jego wypowiedzi są płynne, logiczne, prawie bezbłędne i komunikatywne

            - rozwija swoje umiejętności i poszerza wiedzę

            - w sposób logiczny i spójny potrafi prawie bezbłędnie wypowiedzieć się na temat dotyczący spraw życia codziennego i w rozmowie z nauczycielem potrafi bronić swojego    zdania

            - w wypowiedziach stosuje urozmaicone struktury leksykalno-gramatyczne