Patron - św. Hieronim

Gdy mówimy: "święty Hieronim", przychodzą nam na myśl dwie sprawy, które dadzą się zamknąć w słowach: "Biblia" i "języki". Rozważania związane ze świętym Hieronimem jako patronem naszego gimnazjum kierują uwagę na te dwa zagadnienia. Jakie ma być gimnazjum imienia świętego Hieronima?

Gimnazjum takie jak wszystkie
Nasza szkoła niewiele różni się od innych gimnazjów w Polsce. Podobnie jak one jesteśmy zobowiązani do prowadzenia zajęć edukacyjnych według programów zawartych w ministerialnym dokumencie zwanym "Podstawą programową". To jednak tylko "podstawa". Chcielibyśmy wychodzić ponad ten obowiązek i realizując go budować określony, indywidualny kierunek wszelkich przedsięwzięć edukacyjnych i wychowawczych, podejmowanych przez całą społeczność naszego gimnazjum. Kierunek ten wyznaczył sam patron: święty Hieronim, Doktor Kościoła.

Biblia w gimnazjum
Pragniemy, aby Biblia stała się podręcznikiem życia dla całej szkolnej społeczności: nauczycieli, uczniów, rodziców. Święty Hieronim powtarzał, iż "nieznajomość Pisma Świętego jest nieznajomością Chrystusa". Potrzebne jest więc najpierw zdobycie odpowiedniej wiedzy, potem zaś jej ciągłe pogłębianie, by słowa zawarte w Biblii stały się dla nas duchowym drogowskazem. Czytanie Pisma Świętego, poparte gruntowną wiedzą biblijną, powinno przynosić duchowe owoce.

Języki
Hieronim ze Strydonu jako człowiek wszechstronnie wykształcony był również ogromnie wrażliwy na piękno mowy i języka, którym posługiwał się na co dzień. Uczył się także języków obcych, poświęcając na naukę nawet godziny nocne. Oprócz łaciny znał również języki: hebrajski, grecki i aramejski. Idąc za przykładem naszego patrona pragniemy szczególną troską otoczyć ćwiczenie wrażliwości na piękno języka ojczystego. Kładziemy też nacisk na naukę języków obcych. W naszym gimnazjum prowadzona jest zindywidualizowana nauka angielskiego - w zależności od poziomu zaawansowania uczniów - oraz nauka języka niemieckiego lub francuskiego (do wyboru) jako przedmiotu nadobowiązkowego.

Przedmioty

Wymagania dydaktyczne na poszczególne przedmioty i zajęcia edukacyjne

Przedmiot: Informatyka
Nauczyciel: Kamil Urbański
Liczba godzin: 1
: : Program nauczania

Informatyka dla ciebie-program nauczania informatyki w gimnazjum.
Autor: Ewa Filinowicz
Wydawnictwo: Nowa Era

: : Podręczniki dodatkowe

Dla uczniów zainteresowanych informatyką, chcących brać udział w konkursach informatycznych :
1. Borowiecka, Borowiecki, Chechłacz, Jochemczyk, Samulska,
Konkursy Informatyczne LOGIA i miniLOGIA 2002/3 - 2007/08; Wyd. OEIiZK 2008
2. Maciej Groszek, ABC Access 2007 PL; Wyd. Helion

: : Plan nauczania

I trymestr (10 h)
Organizacja pracy. Planowane zagadnienia. Regulamin (1 h)
Opracowanie tematów związanych rożnymi dziedzinami Informatyki- (1 h)
Word - wprowadzenie (2h)
Word - praca z narzedziami programu (2 h)
Word - projekty (3g)

Word - Sprawdzian

II trymestr (11 h)
Excel - wprowadzenie (1 h)
Excel - obliczenia (3 h)
Elementy - wykresy (2 h)
Excel-Makra (2 h)
Excel-VisualBasic (2 h)

Excel - SPRAWDZIAN (!h)

III trymestr (10 h)
Excel-tworzenie testu wyboru (2 h)
Access-wprowadzenie do baz danych (3 h)
Access-SPRAWDZIAN (1 h)
Prezi - wprowadzenie (3 h)
Prezi - SPRAWDZIAN (1 h)

: : Forma sprawdzania wiadomości

 sprawdzian przeprowadzony na lekcji (30 lub 40 minut),
 ocena pracy wykonanej na lekcji,
 ocena dodatkowej pracy wykonanej w domu,
 ocena udziału w konkursach informatycznych.

: : Kryteria oceny dopuszczającej

Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który nie opanował w pełni wiadomości i wymagań zawartych w podstawie programowej, braki te jednak nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy, z pomocą nauczyciela uczeń potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę

: : Kryteria oceny dostatecznej

Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który opanował podstawowe wiadomości i umiejętności określone podstawą programową.

: : Kryteria oceny dobrej

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania, ale opanował je na poziomie przekraczającym podstawę programową.

: : Kryteria oceny bardzo dobrej

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania i biegle posługuje się zdobytą wiedzą.

: : Kryteria oceny celującej

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
- samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia,
- proponuje rozwiązania nietypowe,
- rozwiązuje zadania wykraczające poza program nauczania pierwszej klasy,
- bierze udział i uzyskuje znaczące wyniki w konkursach informatycznych na szczeblu pozaszkolnym.

: : Planowane wycieczki

Centrum Nauki Kopernik (Laboratoria)