Patron - św. Hieronim

Gdy mówimy: "święty Hieronim", przychodzą nam na myśl dwie sprawy, które dadzą się zamknąć w słowach: "Biblia" i "języki". Rozważania związane ze świętym Hieronimem jako patronem naszego gimnazjum kierują uwagę na te dwa zagadnienia. Jakie ma być gimnazjum imienia świętego Hieronima?

Gimnazjum takie jak wszystkie
Nasza szkoła niewiele różni się od innych gimnazjów w Polsce. Podobnie jak one jesteśmy zobowiązani do prowadzenia zajęć edukacyjnych według programów zawartych w ministerialnym dokumencie zwanym "Podstawą programową". To jednak tylko "podstawa". Chcielibyśmy wychodzić ponad ten obowiązek i realizując go budować określony, indywidualny kierunek wszelkich przedsięwzięć edukacyjnych i wychowawczych, podejmowanych przez całą społeczność naszego gimnazjum. Kierunek ten wyznaczył sam patron: święty Hieronim, Doktor Kościoła.

Biblia w gimnazjum
Pragniemy, aby Biblia stała się podręcznikiem życia dla całej szkolnej społeczności: nauczycieli, uczniów, rodziców. Święty Hieronim powtarzał, iż "nieznajomość Pisma Świętego jest nieznajomością Chrystusa". Potrzebne jest więc najpierw zdobycie odpowiedniej wiedzy, potem zaś jej ciągłe pogłębianie, by słowa zawarte w Biblii stały się dla nas duchowym drogowskazem. Czytanie Pisma Świętego, poparte gruntowną wiedzą biblijną, powinno przynosić duchowe owoce.

Języki
Hieronim ze Strydonu jako człowiek wszechstronnie wykształcony był również ogromnie wrażliwy na piękno mowy i języka, którym posługiwał się na co dzień. Uczył się także języków obcych, poświęcając na naukę nawet godziny nocne. Oprócz łaciny znał również języki: hebrajski, grecki i aramejski. Idąc za przykładem naszego patrona pragniemy szczególną troską otoczyć ćwiczenie wrażliwości na piękno języka ojczystego. Kładziemy też nacisk na naukę języków obcych. W naszym gimnazjum prowadzona jest zindywidualizowana nauka angielskiego - w zależności od poziomu zaawansowania uczniów - oraz nauka języka niemieckiego lub francuskiego (do wyboru) jako przedmiotu nadobowiązkowego.

Przedmioty

Wymagania dydaktyczne na poszczególne przedmioty i zajęcia edukacyjne

Przedmiot: Wychowanie fizyczne (chł.)
Nauczyciel: Artur Błażejak
Liczba godzin: 4
: : Program nauczania

DKW 4014 88/01 Urszula Kierczak, Tadeusz Głos -"Sport, zabawa i rekreacja"

: : Wymagania formalne

Strój sportowy nieograniczający ruchów ciała w postaci koszulki i spodenek, względnie dres oraz buty sportowe o jasnej miękkiej podeszwie lub buty halowe. Włosy sięgające barków, spięte gumką lub przepasane miękką opaską.

: : Forma sprawdzania wiadomości

Sprawdzian umiejętności technicznych lub motorycznych. Pisemny lub ustny sprawdzian wiadomości.

: : Prace dodatkowe

W szczególnych przypadkach, jest możliwość wykonania prac dodatkowych w celu zaliczenia lub podniesienia stopnia. Szczegóły oraz forma prac omawiana jest indywidualnie.

: : Uwagi o ocenianiu

Przedmiotem oceniania z wychowania fizycznego jest : 1. Stopień opanowania materiału programowego 2. Stopień przygotowania i zaangażowania na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych 3. Postawa wobec przedmiotu 4. Chęć rozwoju umiejętności i uzdolnień ucznia oraz postępy w usprawnianiu 5. Przestrzeganie zasad BHP i „fair play” 6. Uczestnictwo w życiu sportowym szkoły i poza nią

: : Kryteria oceny dopuszczającej

Ocenę dopuszczajęcę otrzymuje uczeń, który: 1. Opuszcza zajęcia wychowania fizycznego, często jest nieprzygotowany do lekcji. 2. Opanował w stopniu dopuszczającym elementy dyscyplin sportowych i gier zespołowych objętych programem nauczania. 3. Wykazuje znaczące braki znajomości zasad i przepisów gier zespołowych i dyscyplin sportowych. 4. Nie pracuje nad podniesieniem swojej sprawności fizycznej i motorycznej, wykazuje brak troski o swoje zdrowie. 5. Jest niekoleżeński, niezdyscyplinowany, nie przestrzega i narusza zasady BHP i „fair play”

: : Kryteria oceny dostatecznej

Ocenę dopuszczajęcę otrzymuje uczeń, który: 1. Opuszcza zajęcia wychowania fizycznego, często jest nieprzygotowany do lekcji. 2. Opanował w stopniu dopuszczającym elementy dyscyplin sportowych i gier zespołowych objętych programem nauczania. 3. Wykazuje znaczące braki znajomości zasad i przepisów gier zespołowych i dyscyplin sportowych. 4. Nie pracuje nad podniesieniem swojej sprawności fizycznej i motorycznej, wykazuje brak troski o swoje zdrowie. 5. Jest niekoleżeński, niezdyscyplinowany, nie przestrzega i narusza zasady BHP i „fair play”

: : Kryteria oceny dobrej

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który: 1. Na ogół nie opuszcza zajęć wychowania fizycznego, nie zawsze przygotowany jest do lekcji. 2. Opanował w stopniu dobrym elementy z zakresu dyscyplin sportowych i gier zespołowych objętych programem nauczania. Orientuje się w przepisach gier i dyscyplin poznawanych na lekcji. 3. Sprawność fizyczną i motoryczną utrzymuje na równym poziomie, zaangażowany jest w procesie samousprawniania. 4. Wykazuje dobrą postawę wobec przedmiotu. 5. Jest koleżeński, na ogół przestrzega zasad BHP i „fair play”

: : Kryteria oceny bardzo dobrej

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który: 1. Nie opuszcza zajęć lekcyjnych wychowania fizycznego i jest przygotowany do zajęć. 2. W pełni (bardzo dobrze) opanował elementy dyscyplin sportowych i gier zespołowych objętych programem nauczania. 3. Wykazuje się znajomością zasad i przepisów gier zespołowych i dyscyplin sportowych nauczanych na zajęciach. 4. Czynnie uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych, sportowo – rekreacyjnych. Podnosi poziom swojej sprawności fizycznej i motorycznej. 5. Jest koleżeński, zdyscyplinowany, przestrzega zasad BHP i „fair play” na zajęciach wychowania fizycznego. 6. Osiąga sukcesy w zawodach sportowych na szczeblu szkolnym, gminnym. 7. Prowadzi sportowy tryb życia.

: : Kryteria oceny celującej

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który: 1. Jest zawsze przygotowany do lekcji i bierze aktywny udział we wszystkich lekcjach wychowania fizycznego. 2. Doskonale (celująco i bardzo dobrze) opanował elementy dyscyplin sportowych oraz gier zespołowych objętych programem nauczania. 3. Posiada duży zasób wiedzy na temat przepisów gier zespołowych oraz dyscyplin sportowych nauczanych na zajęciach. 4. Systematycznie podnosi poziom swojej sprawności fizycznej i motorycznej. Przejawia dbałość o własne ciało i zdrowie, dba o higienę osobistą. 5. Czynnie uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych, sportowo – rekreacyjnych. Bierze czynny udział w organizacji imprez sportowo – rekreacyjnych w szkole. 6. Osiąga sukcesy w zawodach sportowych na szczeblu rejonu, województwa, regionu, kraju i wyżej. 7. Jest koleżeński, zdyscyplinowany, przestrzega zasad BHP, „fair play”, dba o bezpieczeństwo własne i innych 8. Ma inne osiągi lub zasługi, o wpływie, których decyduje nauczyciel wychowania fizycznego