Patron - św. Hieronim

Gdy mówimy: "święty Hieronim", przychodzą nam na myśl dwie sprawy, które dadzą się zamknąć w słowach: "Biblia" i "języki". Rozważania związane ze świętym Hieronimem jako patronem naszego gimnazjum kierują uwagę na te dwa zagadnienia. Jakie ma być gimnazjum imienia świętego Hieronima?

Gimnazjum takie jak wszystkie
Nasza szkoła niewiele różni się od innych gimnazjów w Polsce. Podobnie jak one jesteśmy zobowiązani do prowadzenia zajęć edukacyjnych według programów zawartych w ministerialnym dokumencie zwanym "Podstawą programową". To jednak tylko "podstawa". Chcielibyśmy wychodzić ponad ten obowiązek i realizując go budować określony, indywidualny kierunek wszelkich przedsięwzięć edukacyjnych i wychowawczych, podejmowanych przez całą społeczność naszego gimnazjum. Kierunek ten wyznaczył sam patron: święty Hieronim, Doktor Kościoła.

Biblia w gimnazjum
Pragniemy, aby Biblia stała się podręcznikiem życia dla całej szkolnej społeczności: nauczycieli, uczniów, rodziców. Święty Hieronim powtarzał, iż "nieznajomość Pisma Świętego jest nieznajomością Chrystusa". Potrzebne jest więc najpierw zdobycie odpowiedniej wiedzy, potem zaś jej ciągłe pogłębianie, by słowa zawarte w Biblii stały się dla nas duchowym drogowskazem. Czytanie Pisma Świętego, poparte gruntowną wiedzą biblijną, powinno przynosić duchowe owoce.

Języki
Hieronim ze Strydonu jako człowiek wszechstronnie wykształcony był również ogromnie wrażliwy na piękno mowy i języka, którym posługiwał się na co dzień. Uczył się także języków obcych, poświęcając na naukę nawet godziny nocne. Oprócz łaciny znał również języki: hebrajski, grecki i aramejski. Idąc za przykładem naszego patrona pragniemy szczególną troską otoczyć ćwiczenie wrażliwości na piękno języka ojczystego. Kładziemy też nacisk na naukę języków obcych. W naszym gimnazjum prowadzona jest zindywidualizowana nauka angielskiego - w zależności od poziomu zaawansowania uczniów - oraz nauka języka niemieckiego lub francuskiego (do wyboru) jako przedmiotu nadobowiązkowego.

Przedmioty

Wymagania dydaktyczne na poszczególne przedmioty i zajęcia edukacyjne

Przedmiot: Język niemiecki grupa B
Nauczyciel: Anżela Ekielska
Liczba godzin: 3
: : Program nauczania

Marta Wawrzyniak

Program nauczania języka niemieckiego dla klas I-III gimnazjum

Poziom III.O — dla początkujących

: : Podręczniki

Magnet Smart 1, podręcznik i ćwiczenia

: : Podręczniki dodatkowe

Słownik niemiecko-polski, polsko-niemiecki

: : Spis lektur

brak

: : Wymagania formalne

Uczeń może zgłosić 2 nieprzygotowania w trymestrze, nie dotyczy zapowiedzianych prac klasowych.

 

 

: : Plan nauczania

Zakres tematyczny

- człowiek (np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, uczucia, emocje, zainteresowania)
- dom (np. miejsce zamieszkania, opis domu, pomieszczeń domu i ich wyposażenia)
- szkoła (np. przedmioty nauczania, życie szkoły)
- praca (np. popularne zawody i związane z nimi czynności, miejsce pracy)
- życie rodzinne i towarzyskie (np. członkowie rodziny, koledzy, przyjaciele, czynności życia codziennego, formy spędzania czasu wolnego)
- żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki, lokale gastronomiczne)
- zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary, sprzedawanie i kupowanie, korzystanie z usług)
- podróżowanie i turystyka (np. środki transportu, orientacja w terenie, informacja turystyczna, zwiedzanie)
- kultura (np. dziedziny kultury, uczestnictwo w kulturze)
- sport (np. popularne dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, imprezy sportowe)
- zdrowie (np. samopoczucie, choroby, ich objawy i leczenie)
- technika (np. korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych)
- świat przyrody (np. pogoda, rośliny i zwierzęta, krajobraz)
- elementy wiedzy o krajach obszaru języka niemieckiego oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu międzykulturowego
  oraz tematyki integracji europejskiej

Struktury gramatyczne podlegające ocenie

Treści gramatyczne są podstawą skutecznej komunikacji. Poniższe zestawienie struktur gramatycznych ma charakter informacyjny. Struktur gramatycznych należy używać do realizacji tych funkcji językowych i sytuacji komunikacyjnych, w których mają one zastosowanie i które są niezbędne na danym etapie edukacyjnym i poziomie zaawansowania. 

Rodzajnik
- rodzajniki (nieokreślony, określony) i ich stosowanie
- stosowanie rzeczownika bez rodzajnika
Rzeczownik
- odmiana rzeczownika (mocna, słaba, mieszana)
- tworzenie liczby mnogiej
- rzeczowniki złożone, zdrobniałe, określające zawód i wykonawcę czynności
- rzeczowniki z przyrostkami i przedrostkami
- rzeczowniki tworzone od miast, krajów i części świata, od rzeczowników, czasowników, od przymiotników, imiesłowów, liczebników
- odmiana imion własnych
- rzeczownik po określeniu miary i wagi
- rekcja rzeczownika
Zaimek
- zaimki osobowe, nieosobowe, zwrotne, dzierżawcze, wskazujące, pytające, nieokreślone
- zaimek wzajemny einander
Przymiotnik
- przymiotnik jako orzecznik i jako przydawka
- regularne i nieregularne stopniowanie przymiotnika
- przymiotniki utworzone od nazw miast, krajów i części świata
- przymiotnik z przedrostkiem -un
- rekcja przymiotnika
Liczebnik
- liczebniki główne, porządkowe, mnożna i nieokreślone, ułamkowe i dziesiętne
- użycie liczebników w oznaczaniu miary i wagi, powierzchni i objętości
- liczebniki mnożne i nieokreślone
Przysłówek
- przysłówki zaimkowe w pytaniu i w odpowiedzi
- regularne i nieregularne stopniowanie przysłówków
- przysłówki czasu i miejsca
Partykuła
- użycie partykuł: sehr, besonders, viel, erst, sogar, immer, etwa, eben, ziemlich, aber
Przyimek
- przyimki z celownikiem, z biernikiem, z celownikiem lub z biernikiem, z dopełniaczem
Czasownik
- formy czasowe czasownika (strona czynna): Präsens, Futur I, Präteritum, Perfekt
- czasowniki posiłkowe: sein, haben, werden
- czasowniki nieregularne ze zmianą samogłoski
- czasowniki rozdzielnie i nierozdzielnie złożone
- czasowniki zwrotne
- czasowniki modalne w trybie oznajmującym (Präsens i Präteritum)
- czasownik lassen
- formy imiesłowowe czasownika: Partizip II
- tryb rozkazujący
- bezokoliczniki z zu i bez zu
- strona bierna określająca stan (Zustandspassiv)
- tryb przypuszczający Konjunktiv II (Präteritum)
- tryb warunkowy  Konditional I (würde + Infinitiv)
- rekcja czasowników
Składnia
 zdania pojedyncze: oznajmujące, pytające, rozkazujące
- szyk wyrazów: prosty, przestawny i szyk zdania podrzędnie złożonego
- przeczenia: nein, nicht, kein i ich miejsce w zdaniu
- zdania współrzędnie złożone ze spójnikami i bezspójnikowe
- zdania podrzędnie złożone: podmiotowe, przydawkowe, dopełnieniowe, okolicznikowe przyczyny, czasu, celu
- zdania porównawcze, przypuszczające i warunkowe

: : Forma sprawdzania wiadomości

- prace klasowe

- kartkówki

- testy

- zadania domowe (prace pisemne i projekty)

- wypowiedzi ustne (na forum i podczas pracy w grupach

: : Plan prac klasowych

Praca klasowa po każdym rozdziale

: : Prace dodatkowe

Jedna praca dodatkowa na trymestr (3 w roku)

: : Uwagi o ocenianiu

Punktacja dla sprawdzianów:

0- 44 % -   niedostateczny 
45- 55 % - dopuszczający 
56- 70 % - dostateczny
71- 85 % - dobry 
86-95 % -  bardzo dobry
96-100% - celujący

: : Kryteria oceny dopuszczającej

 

- zna niewielką liczbę podstawowych słówek i wprowadzonych wyrażeń
- w wymowie i w piśmie popełnia liczne błędy
-zna tylko niektóre podstawowe reguły gramatyczne
- z  trudem wykonuje zadania leksykalno-gramatyczne

- rozumie podstawowe polecenia nauczyciela i bardzo proste i krótkie teksty odsłuchowe
- rozumie ogólny sens tekstów pisanych
- nie potrafi lub wykonuje częściowo zadania odsłuchowe i na rozumie-nie tekstów pisanych
- wypowiada się krótkimi zdaniami i frazami
- wypowiada się bardzo powoli
- tworzy niespójne i proste teksty pisane
- niewielki zakres słownictwa i struktur ogranicza wypowiedź
- błędy leksykalno-gramatyczne często zakłócają komunikację

          

 

: : Kryteria oceny dostatecznej

zna podstawowe, wprowadzone wcześniej  słownictwo i wyrażenia, ale popełnia błędy w ich wymowie i zapisie
- zna większość podstawowych struktur gramatyczno-leksykalnych
- zadania wykonuje powoli i z namysłem

- rozumie polecenia nauczyciela
- potrafi częściowo wykonać bezbłędnie zadania odsłuchowe i na rozumienie tekstów pisanych
- wypowiada się dość powoli, ale dłuższymi zdaniami
- tworzy bardzo proste,   teksty pisane, z niewielką liczbą błędów
- posiada wystarczający zasób słownictwa i struktur, żeby przekazać bardzo prostą informację
- potrafi wypowiedzieć się logicznie i spójnie, choć z błędami, nie zakłócający-mi ogólnego sensu wypowiedzi

: : Kryteria oceny dobrej

zna większość wcześniej wprowadzonego słownictwa i wyrażeń i z reguły poprawnie je wymawia i zapisuje
- zna wszystkie struktury gramatyczno-leksykalne i rzadko popełnia błędy w zadaniach

- rozumie wszystkie polecenia nauczyciela i poprawnie wykonuje zadania odsłuchowe i na rozumienie tekstów pisanych
- wypowiada się dość płynnie, odpowiednio długimi zdaniami
- tworzy proste spójne teksty pisane
- posiada urozmaicony zasób słownictwa, umożliwiający przekazanie prostej informacji w logiczny i spójny sposób
- popełnia nieliczne błędy nie zakłócające komunikacji

: : Kryteria oceny bardzo dobrej

- zna wszystkie wprowadzone słówka i wyrażenia, z reguły bezbłędnie je wymawia i zapisuje
- zna wszystkie struktury gramatyczno-leksykalne i zadania wykonuje z reguły bezbłędnie

polecenia nauczyciela i bezbłędnie wykonuje zadania odsłuchowe i na rozumienie tekstów pisanych
- wypowiada się płynnie stosując poznane struktury gramatyczno-leksykalne
- tworzy proste, logiczne i spójne teksty pisane, wykorzystując poznane słownictwo i struktury
- popełnia sporadyczne błędy gramatyczne i leksykalne

: : Kryteria oceny celującej

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który spełnia wszystkie kryteria oceny bardzo dobrej, a także wykazuje się dodatkowymi umiejętnościami i wiedzą wykraczającą poza wymagania oceny bardzo dobrej.