Patron - św. Hieronim

Gdy mówimy: "święty Hieronim", przychodzą nam na myśl dwie sprawy, które dadzą się zamknąć w słowach: "Biblia" i "języki". Rozważania związane ze świętym Hieronimem jako patronem naszego gimnazjum kierują uwagę na te dwa zagadnienia. Jakie ma być gimnazjum imienia świętego Hieronima?

Gimnazjum takie jak wszystkie
Nasza szkoła niewiele różni się od innych gimnazjów w Polsce. Podobnie jak one jesteśmy zobowiązani do prowadzenia zajęć edukacyjnych według programów zawartych w ministerialnym dokumencie zwanym "Podstawą programową". To jednak tylko "podstawa". Chcielibyśmy wychodzić ponad ten obowiązek i realizując go budować określony, indywidualny kierunek wszelkich przedsięwzięć edukacyjnych i wychowawczych, podejmowanych przez całą społeczność naszego gimnazjum. Kierunek ten wyznaczył sam patron: święty Hieronim, Doktor Kościoła.

Biblia w gimnazjum
Pragniemy, aby Biblia stała się podręcznikiem życia dla całej szkolnej społeczności: nauczycieli, uczniów, rodziców. Święty Hieronim powtarzał, iż "nieznajomość Pisma Świętego jest nieznajomością Chrystusa". Potrzebne jest więc najpierw zdobycie odpowiedniej wiedzy, potem zaś jej ciągłe pogłębianie, by słowa zawarte w Biblii stały się dla nas duchowym drogowskazem. Czytanie Pisma Świętego, poparte gruntowną wiedzą biblijną, powinno przynosić duchowe owoce.

Języki
Hieronim ze Strydonu jako człowiek wszechstronnie wykształcony był również ogromnie wrażliwy na piękno mowy i języka, którym posługiwał się na co dzień. Uczył się także języków obcych, poświęcając na naukę nawet godziny nocne. Oprócz łaciny znał również języki: hebrajski, grecki i aramejski. Idąc za przykładem naszego patrona pragniemy szczególną troską otoczyć ćwiczenie wrażliwości na piękno języka ojczystego. Kładziemy też nacisk na naukę języków obcych. W naszym gimnazjum prowadzona jest zindywidualizowana nauka angielskiego - w zależności od poziomu zaawansowania uczniów - oraz nauka języka niemieckiego lub francuskiego (do wyboru) jako przedmiotu nadobowiązkowego.

Przedmioty

Wymagania dydaktyczne na poszczególne przedmioty i zajęcia edukacyjne

Przedmiot: Technika (dz.)
Nauczyciel: Ewelina Patejuk
Liczba godzin: 1
: : Program nauczania

 „Zajęcia techniczne. Program nauczania dla gimnazjum”, Urszuli Białki.

 

: : Wymagania formalne

 zeszyt 16-kartkowy, podstawowe przybory kreślarskie, materiały i produkty potrzebne do wykonania pracy na lekcji - uzgodnione co najmniej tydzień wcześniej.

 

: : Plan nauczania

 Przewidywany rozkład treści nauczania i proponowane tematy w nauczaniu zajęć technicznych w gimnazjum – 2016/2017

Klasa I

Dział

Liczba godzin

Zagadnienia tematyczne

Umiejętności uczniów

Treści nauczania

Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy na lekcjach techniki

1

  1. Lekcja organizacyjna, zasady bezpieczeństwa i higieny pracy na lekcjach techniki, ocenianie.

Uczeń zna:

* zna przedmiotowe zasady oceniania

* regulamin pracowni

- zapoznanie z wymaganiami edukacyjnymi,

- analiza regulaminu pracowni,

 

Papieroplastyka

2

  1. Kartka okolicznościowa w formie książki.(2)/Budowa modeli urządzeń technicznych gospodarstwa domowego – wykorzystanie kartonu.

Uczeń:

* poznaje papier i jego wykorzystanie

potrafi precyzyjnie posługiwać się nożyczkami, ołówkiem i linijką, klejem

* zna i charakteryzuje właściwości papieru

* wykonuje prace z papieru

* wprowadza własne pomysły do ozdabiania prac

- scharakteryzowanie właściwości papieru

- posługiwanie się podstawowymi narzędziami do obróbki papieru

- podanie przykładów ozdabiania papieru

- dbałość o staranność i dokładność wykonania

 

Elementy modelarstwa

4

  1. Projektowanie urządzania mieszkania.(4)

* wykonuje model mieszkania lub jednego z pomieszczeń

* wykorzystuje różnorodne materiały i techniki

* wprowadza własne pomysły do wykonania modelu

* poznaje rodzaje modeli i ich tworzenie

* potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami przy wykonaniu projektu

* organizuje miejsce pracy, planuje kolejność działań

- wyjaśnienie pojęcia modelarstwo

- wskazanie umiejętności i cechy modelarza

- wykonanie prostego modelu przy użyciu różnorodnych materiałów

- dbałość o staranność i dokładność wykonania

- organizacja pracy w grupie (podział zadań), ustalenie kolejności działań

- posługiwanie się narzędziami

- konstruowanie modelu

Krawiectwo

9

  1. Projektowanie i szycie fartuchów.(3)

  2. Schemat budowy maszyny do szycia, podstawowa obsługa.

  3. Moda z wykorzystaniem elementów stroju regionalnego – projektowanie ubrań i zabawa w grupach.(3)

  4. Polskie stroje regionalne – prezentacja.

  5. Ekomydło.

* potrafi posługiwać się podstawowymi, narzędziami krawieckimi

* potrafi szyć podstawowymi ściegami ręcznymi,

* wykonuje prosty krój,

* organizuje miejsce pracy, planuje kolejność działań

poznaje schemat maszyny i znaczenie symboli występujących na maszynie

* poznaje regionalne stroje polskie

- posługiwanie się narzędziami krawieckimi

- szycie podstawowymi ściegami ręcznymi

- organizacja pracy w grupie

- prezentacja maszyny do szycia

- prezentacja polskich strojów regionalnych

 

Kulinaria

10

  1. Prace kulinarne – realizacja w grupach

* zna zasady racjonalnego odżywiania

* określa rodzaje składników odżywczych produktów

* umie nakryć do stołu

* planuje jadłospis dla nastolatki

* zna sposoby przechowywania żywności

* zna zasy bezpiecznego posługiwania się urządzeniami kuchennymi

* porządkuje stanowisko pracy

- wyjaśnienie zasad racjonalnego odżywiania

- określenie składników odżywczych wykorzystanych w przygotowanych posiłkach

- przedstawienie właściwego nakrycia stołu

- prezentacja sposobów przechowywania żywności

- dbałość o bezpieczeństwo i higinę pracy

Zajęcia do dyspozycji nauczyciela

4

Np. kalambury o tematyce technicznej, ozdoby bożonarodzeniowe, wielkanocne

 

 

 

30 godz.

 

 

 

Plan dydaktyczny zmodyfikowany i opracowany w oparciu o „Zajęcia techniczne. Program nauczania dla gimnazjum”, Urszuli Białki. Plan dydaktyczny realizuje podstawę programową.

 

: : Forma sprawdzania wiadomości

 

 

 

: : Uwagi o ocenianiu

 Ocenie podlegają:

- ćwiczenia praktyczne,

- umiejętność pracy w grupie,

- dokładność i staranność wykonania pracy,

- prace wykonane na lekcjach,

- elementy dodatkowe w pracach świadczące o pomysłowości konstrukcyjnej i własnej inwencji,

- właściwy dobór materiałów,

- systematyczne przygotowanie do zajęć,

- uporządkowanie stanowiska pracy i przestrzeganie zasad bhp,

- terminowe wywiązywanie się z oddania prac do oceny

Istotne jest zaangażowanie i stosunek ucznia do wykonywania działań praktycznych.

Ocenie nie podlegają zdolności wrodzone ucznia.

 

Limit nieprzygotowań: jedno NP na trymestr - kolejne nieprzygotowanie to ocena ndst.

 

: : Kryteria oceny dopuszczającej

Stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który z trudem wykonuje działania zaplanowane do zrealizowania podczas lekcji, ale podejmuje w tym kierunku starania. Osiąga wyniki poniżej oceny dostatecznej i dopuszczające. Pracuje niesystematycznie, często jest nieprzygotowany do lekcji. Oddaje prace nie w terminie.

 

: : Kryteria oceny dostatecznej

Stopień dostateczny przeznaczony jest dla ucznia, który pracuje systematycznie, ale podczas realizowania działań technicznych w dużej mierze korzysta z pomocy innych osób. Na stanowisku pracy nie zachowuje porządku. Oddaje prace nie w terminie.

 

: : Kryteria oceny dobrej

Stopień dobry uzyskuje uczeń, który podczas pracy na lekcjach korzysta z niewielkiej pomocy nauczyciela lub koleżanek i kolegów. Otrzymuje co najmniej oceny dobre i dostateczne, a podczas wykonywania prac praktycznych właściwie dobiera narzędzia i utrzymuje porządek na swoim stanowisku. Zdarza się, że spóźnia się z oddaniem pracy w terminie.

 

: : Kryteria oceny bardzo dobrej

Stopień bardzo dobry przysługuje uczniowi, który pracuje systematycznie i z reguły samodzielnie. Wykonuje zadania poprawnie pod względem merytorycznym. Ponadto uzyskuje co najmniej bardzo dobre i dobre oceny z działań praktycznych i wykonuje je w odpowiednio zorganizowanym miejscu pracy i z zachowaniem podstawowych zasad bezpieczeństwa.

 

: : Kryteria oceny celującej

Stopień celujący otrzymuje uczeń, który pracuje systematycznie, wykonuje wszystkie zadania samodzielnie, a także starannie i poprawnie pod względem merytorycznym. Wykazuje pomysłowość konstrukcyjną i własną inwencję w wykonywaniu prac. Uzyskuje celujące i bardzo dobre oceny z działań praktycznych, a podczas ich wykonywania posługuje się narzędziami i dba o właściwą organizację miejsca pracy oraz zasady bhp.