„Zajęcia techniczne. Program nauczania dla gimnazjum”, Urszuli Białki.
zeszyt 16-kartkowy, podstawowe przybory kreślarskie, materiały i produkty potrzebne do wykonania pracy na lekcji - uzgodnione co najmniej tydzień wcześniej.
Przewidywany rozkład treści nauczania i proponowane tematy w nauczaniu zajęć technicznych w gimnazjum – 2016/2017
Klasa I
Dział |
Liczba godzin |
Zagadnienia tematyczne |
Umiejętności uczniów |
Treści nauczania |
Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy na lekcjach techniki |
1 |
|
Uczeń zna: * zna przedmiotowe zasady oceniania * regulamin pracowni |
- zapoznanie z wymaganiami edukacyjnymi, - analiza regulaminu pracowni,
|
Papieroplastyka |
2 |
|
Uczeń: * poznaje papier i jego wykorzystanie potrafi precyzyjnie posługiwać się nożyczkami, ołówkiem i linijką, klejem * zna i charakteryzuje właściwości papieru * wykonuje prace z papieru * wprowadza własne pomysły do ozdabiania prac |
- scharakteryzowanie właściwości papieru - posługiwanie się podstawowymi narzędziami do obróbki papieru - podanie przykładów ozdabiania papieru - dbałość o staranność i dokładność wykonania
|
Elementy modelarstwa |
4 |
|
* wykonuje model mieszkania lub jednego z pomieszczeń * wykorzystuje różnorodne materiały i techniki * wprowadza własne pomysły do wykonania modelu * poznaje rodzaje modeli i ich tworzenie * potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami przy wykonaniu projektu * organizuje miejsce pracy, planuje kolejność działań |
- wyjaśnienie pojęcia modelarstwo - wskazanie umiejętności i cechy modelarza - wykonanie prostego modelu przy użyciu różnorodnych materiałów - dbałość o staranność i dokładność wykonania - organizacja pracy w grupie (podział zadań), ustalenie kolejności działań - posługiwanie się narzędziami - konstruowanie modelu |
Krawiectwo |
9 |
|
* potrafi posługiwać się podstawowymi, narzędziami krawieckimi * potrafi szyć podstawowymi ściegami ręcznymi, * wykonuje prosty krój, * organizuje miejsce pracy, planuje kolejność działań poznaje schemat maszyny i znaczenie symboli występujących na maszynie * poznaje regionalne stroje polskie |
- posługiwanie się narzędziami krawieckimi - szycie podstawowymi ściegami ręcznymi - organizacja pracy w grupie - prezentacja maszyny do szycia - prezentacja polskich strojów regionalnych
|
Kulinaria |
10 |
|
* zna zasady racjonalnego odżywiania * określa rodzaje składników odżywczych produktów * umie nakryć do stołu * planuje jadłospis dla nastolatki * zna sposoby przechowywania żywności * zna zasy bezpiecznego posługiwania się urządzeniami kuchennymi * porządkuje stanowisko pracy |
- wyjaśnienie zasad racjonalnego odżywiania - określenie składników odżywczych wykorzystanych w przygotowanych posiłkach - przedstawienie właściwego nakrycia stołu - prezentacja sposobów przechowywania żywności - dbałość o bezpieczeństwo i higinę pracy |
Zajęcia do dyspozycji nauczyciela |
4 |
Np. kalambury o tematyce technicznej, ozdoby bożonarodzeniowe, wielkanocne |
|
|
|
30 godz. |
|
|
|
Plan dydaktyczny zmodyfikowany i opracowany w oparciu o „Zajęcia techniczne. Program nauczania dla gimnazjum”, Urszuli Białki. Plan dydaktyczny realizuje podstawę programową.
Ocenie podlegają:
- ćwiczenia praktyczne,
- umiejętność pracy w grupie,
- dokładność i staranność wykonania pracy,
- prace wykonane na lekcjach,
- elementy dodatkowe w pracach świadczące o pomysłowości konstrukcyjnej i własnej inwencji,
- właściwy dobór materiałów,
- systematyczne przygotowanie do zajęć,
- uporządkowanie stanowiska pracy i przestrzeganie zasad bhp,
- terminowe wywiązywanie się z oddania prac do oceny
Istotne jest zaangażowanie i stosunek ucznia do wykonywania działań praktycznych.
Ocenie nie podlegają zdolności wrodzone ucznia.
Limit nieprzygotowań: jedno NP na trymestr - kolejne nieprzygotowanie to ocena ndst.
Stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który z trudem wykonuje działania zaplanowane do zrealizowania podczas lekcji, ale podejmuje w tym kierunku starania. Osiąga wyniki poniżej oceny dostatecznej i dopuszczające. Pracuje niesystematycznie, często jest nieprzygotowany do lekcji. Oddaje prace nie w terminie.
Stopień dostateczny przeznaczony jest dla ucznia, który pracuje systematycznie, ale podczas realizowania działań technicznych w dużej mierze korzysta z pomocy innych osób. Na stanowisku pracy nie zachowuje porządku. Oddaje prace nie w terminie.
Stopień dobry uzyskuje uczeń, który podczas pracy na lekcjach korzysta z niewielkiej pomocy nauczyciela lub koleżanek i kolegów. Otrzymuje co najmniej oceny dobre i dostateczne, a podczas wykonywania prac praktycznych właściwie dobiera narzędzia i utrzymuje porządek na swoim stanowisku. Zdarza się, że spóźnia się z oddaniem pracy w terminie.
Stopień bardzo dobry przysługuje uczniowi, który pracuje systematycznie i z reguły samodzielnie. Wykonuje zadania poprawnie pod względem merytorycznym. Ponadto uzyskuje co najmniej bardzo dobre i dobre oceny z działań praktycznych i wykonuje je w odpowiednio zorganizowanym miejscu pracy i z zachowaniem podstawowych zasad bezpieczeństwa.
Stopień celujący otrzymuje uczeń, który pracuje systematycznie, wykonuje wszystkie zadania samodzielnie, a także starannie i poprawnie pod względem merytorycznym. Wykazuje pomysłowość konstrukcyjną i własną inwencję w wykonywaniu prac. Uzyskuje celujące i bardzo dobre oceny z działań praktycznych, a podczas ich wykonywania posługuje się narzędziami i dba o właściwą organizację miejsca pracy oraz zasady bhp.