Procedura reagowania szkoły
w przypadku wystąpienia przemocy wśród uczniów
Każdy pracownik szkoły jest odpowiedzialny za wczesne interwencje
w nieprawidłowe lub agresywne zachowania dzieci.
Widzisz – reaguj!
Informuj wychowawcę o podjętych działaniach.
Czynności |
Osoba odpowiedzialna |
Przerwanie sytuacji zagrażającej. Odizolowanie agresora. W przypadku, gdy nie ma takiej możliwości, należy poprosić innego pracownika szkoły lub ucznia o poinformowanie dyrekcji, psychologa, innego nauczyciela o zajściu i potrzebie pomocy. |
Nauczyciel – świadek zdarzenia
|
Rozpoznanie sytuacji - rozmowa z uczestnikami zdarzenia, sprawcą i ofiarą. |
Nauczyciel – świadek zdarzenia
|
Poinformowanie wychowawcy klasy. |
Nauczyciel – świadek zdarzenia |
Sporządzenie notatki z zajścia oraz przekazanie jej wychowawcy klasy. |
Nauczyciel – świadek zdarzenia |
Poinformowanie rodziców obu stron o wystąpieniu zachowania agresywnego i podjętych oraz planowanych przez szkołę działaniach |
Wychowawca
|
W zależności od rodzaju zachowania: Monitorowanie zachowań, czyli dalszej relacji między uczniami, spotkania z uczniami, rozmowy z psychologiem szkolnym. Wyciągnięcie konsekwencji regulaminowych, którymi mogą być: - obniżenie oceny z zachowania - nagana wychowawcy - ustna i pisemna nagana dyrektora szkoły - relegowanie ze szkoły |
Wychowawca Psycholog Dyrektor
|
Podjęcie przez sprawcę i jego rodziców działań mających na celu zadośćuczynienie osobie poszkodowanej: - przeproszenie - zobowiązanie się do zaniechania agresywnych działań (również w formie kontraktu podpisanego z uczniem w obecności rodziców) |
Wychowawca |
Podjęcie przez sprawcę, rodziców i szkołę uzgodnionych działań służących wyeliminowaniu niepożądanych zachowań. |
Wychowawca Dyrektor
|
Dokumentowanie procedury w postaci notatek ze spotkań oraz podjętych działań. |
Wychowawca |
Procedura reagowania szkoły na cyberprzemoc.
W stosunku do sprawcy:
W stosunku do ofiary: