My uczniowie, rodzice, nauczyciele Katolickiej Szkoły Podstawowej i Gimnazjum dziękujemy Bogu Wszechmogącemu za dar wolności i oddajemy Mu przez naszych patronów św. Teresę od Dzieciątka Jezus
i św. Hieronima naszą szkołę, naszą pracę i nas samych.
Pragniemy, aby nasze dzieci pod nieustającą opieką Maryi Królowej Polski „czyniły postępy w mądrości,
w latach i w łasce u Boga i ludzi” (Łk.2.52), tak jak czynił to Jej Syn, a nasz Pan Jezus Chrystus. Chcemy tak jak św. Tereska szukać wyznaczonej nam przez Boga drogi zbawienia i tak jak św. Hieronim zgłębiać Pismo Święte, aby według niego wzrastać ku Bogu.
Matko i wychowawczyni Jezusa, zdumiona jego dojrzałymi dysputami w świątyni, naucz nas rodziców
i wychowawców wspierać rozwój naszych dzieci oraz pomagać im w odczytaniu osobistego powołania.
Za Twoim przykładem chcemy pomagać dzieciom w dojrzewaniu społecznym, oraz w trafnym odczytywaniu znaków czasu.
Uczyń nas otwartymi na obecność i działanie Ducha św. aby nasza szkolna wspólnota swoim życiem dawała świadectwo wiary i autentycznej miłości bliźniego.
Chcemy szkołę „budować na skale”.
W Liście apostolskim Divini amoris scientia, wydanym z okazji ogłoszenia świętej Teresy od Dzieciątka Jezus i Najświętszego Oblicza Doktorem Kościoła Powszechnego, czytamy:
„Teresa z Lisieux jest świętą młodą. Osiągnęła dojrzałą świętość w kwiecie młodości. Dlatego jawi się jako mistrzyni życia ewangelicznego, zdolna wskazywać drogę zwłaszcza młodym, którzy mają być świadkami Ewangelii wśród nowych pokoleń.”
„Teresa jest mistrzynią życia duchowego. Stworzyła bowiem doktrynę, prostą i zarazem głęboką, którą zaczerpnęła ze źródła Ewangelii pod kierownictwem Boskiego Nauczyciela, a następnie w sposób niezwykle skuteczny przekazała swoim braciom i siostrom w Kościele.”
„Teresa jest kobietą, która w Ewangelii potrafiła odnaleźć ukryte bogactwa, okazując przy tym typową dla geniuszu kobiecego konkretność oraz umiejętność odpowiedzenia na nie językiem życia i mądrości. Wyróżnia się uniwersalnością wśród rzeszy świętych kobiet, które promieniują mądrością Ewangelii.”
Nauczyciele, katecheci, i inni pracownicy szkoły oraz rodzice stanowią wspólnotę wychowawczą współpracującą w atmosferze wzajemnego zrozumienia i szacunku w podejmowaniu wyznaczonych zadań.
Wszyscy pracownicy szkoły są wychowawcami – wychowują swoją osobowością i postawą. Regularnie uczestniczą w szkolnych spotkaniach formacyjnych.
Każdy członek społeczności szkolnej jest osobą zakorzenioną w Bogu, obdarzoną ludzką godnością, której należy się szacunek niezależnie od zdolności i możliwości intelektualnych.
Zajęcia szkolne uczniów rozpoczynają się wspólną modlitwą. Modlitwą rozpoczyna się także posiedzenie Rady Pedagogicznej.
ROZWÓJ MORALNY„Dobry Bóg nie dawałby mi pragnień, których nie mogłabym zrealizować, mogę więc pomimo mej maleńkości dążyć do świętości.” św. Teresa od Dzieciątka Jezus |
|||
Kształtowanie obrazu Boga |
|||
RELACJE OSOBOWE |
CELE SZCZEGÓŁOWE |
SPOSÓB REALIZACJI |
SPOSOBY EWALUACJI |
relacja z Bogiem |
zauważa Boskie działanie w przyrodzie, odczytywanie Jego śladów i dróg w historii przyczynia się do piękna w liturgii |
aktywne uczestnictwo we mszach św. szkolnych jako służba liturgiczna, |
obserwacje nauczycieli, wychowawców, katechetów |
autorelacja |
uświadamia sobie zakorzenienie w Bogu, dostrzega działanie Boga w życiu rodziny i otoczenia, |
lekcje religii, udział w akcjach na rzecz środowiska wszystkie przedmioty lekcje plastyki, lekcje muzyki, wycieczki, |
obserwacja, rozmowy z rodzicami |
relacja z ludźmi |
zna i docenia ważność Dekalogu, wpływa na kształt otoczenia, dba o estetykę i ład swojego otoczenia, szanuje ludzi i dostrzega w nich Boga,
zna i rozumie pojęcie patriotyzmu szanuje i pielęgnuje tradycje narodowe
|
lekcje religii, godziny wychowawcze, lekcje religii, pozostałe zajęcia szkolne, prace na rzecz szkoły wyjazdy do muzeów i na koncerty, lekcje plastyki, lekcje muzyki, lekcje historii, lekcje religii, godziny wychowawcze, organizacja uroczystości związanych z ważnymi rocznicami |
obserwacje katechetów, wychowawców, nauczycieli, rozmowy z uczniami zrealizowane wyjazdy, zrealizowane tematy lekcji, realizacja |
Budowanie hierarchii wartości zgodnej z religią katolicką |
|||
RELACJE OSOBOWE |
CELE SZCZEGÓŁOWE |
SPOSÓB REALIZACJI |
SPOSOBY EWALUACJI |
relacja z Bogiem
|
|
|
|
autorelacja |
rozumie pojęcie wartości, poznaje właściwą hierarchię wartości, uczy się rozróżniać dobro od zła, umie ocenić własne zachowanie, naśladuje wskazane wzorce osobowe |
lekcje religii, |
|
relacja z ludźmi |
jest gotowy do pomocy innym, jest prawdomówny, ma odwagę i umie bronić swoich przekonań,
jest autentyczny w swoich działaniach, otwarty i ufny, szanuje i podtrzymuje tradycje rodzinne, szkolne i narodowe |
wszystkie zajęcia edukacyjne i wychowawcze,
godziny wychowawcze, lekcje religii,
|
ankiety, obserwacje, rozmowy, relacje szkolnych organizatorów akcji obserwacje, ankiety, rozmowy |
Kształtowanie sumienia |
|||
RELACJE OSOBOWE |
CELE SZCZEGÓŁOWE |
SPOSÓB REALIZACJI |
SPOSOBY EWALUACJI |
relacja z Bogiem |
uczestniczy w życiu Kościoła, |
|
|
autorelacja
|
potrafi dokonać adekwatnej samooceny |
socjoterapia, godziny wychowawcze, lekcje religii, spotkania z psychologiem, organizacja szkolnych dni pojednania |
|
relacja z ludźmi |
uwrażliwia się na potrzeby innych, rozwija uczucie empatii, potrafi okazać wdzięczność i szacunek innym, dba o przestrzeganie zasad kultury osobistej,
ma szacunek wobec innych wyznań, narodów i kultur |
socjoterapia, udział w akcjach charytatywnych wszystkie zajęcia edukacyjne
codzienna praktyka szkolna lekcje historii, języka polskiego, |
|
Kształtowanie umiejętności wybierania dobra |
|||
RELACJE OSOBOWE |
CELE SZCZEGÓŁOWE |
SPOSÓB REALIZACJI |
SPOSOBY EWALUACJI |
relacja z Bogiem |
|
udział w konkursach wiedzy religijnej (Szkolny Konkurs Biblijny, Biblijna Akademia Najmłodszych) |
ankiety, obserwacje, rozmowy |
autorelacja |
szanuje swój czas, |
wszystkie zajęcia obowiązkowe
|
obserwacja, rozmowy z rodzicami |
relacja z ludźmi |
zna wartość rodziny potrafi przyjmować konstruktywną krytykę, potrafi powiedzieć „nie” w sytuacjach tego wymagających, podejmuje współdziałanie w samowychowaniu, aktywnie uczestniczy w życiu klasy szanuje czas innych |
godziny wychowawcze lekcje religii, TAU lekcje jęz. polskiego, pozostałe zajęcia |
|
ROZWÓJ PSYCHICZNY„Trzeba umieć rozpoznać już w dzieciństwie, czego Bóg żąda od duszy i współpracować z działaniem łaski, nigdy jej nie uprzedzając ani nie wstrzymując.” św. Teresa od Dzieciątka Jezus |
|||
Rozwój intelektualny |
|||
RELACJE OSOBOWE |
CELE SZCZEGÓŁOWE |
SPOSÓB REALIZACJI |
SPOSOBY EWALUACJI |
relacja z Bogiem |
aktywnie uczestniczy w lekcjach religii, bierze udział w konkursach wiedzy religijnej |
lekcje historii lekcje religii, |
ankiety, obserwacje, rozmowy analiza osiągnięć |
autorelacja
|
doskonali umiejętność obserwacji, rozwija pamięć, rozwija umiejętność koncentracji, rozwija zdolność kojarzenia, rozszerza swoje zainteresowania, rozwija twórcze myślenie, pogłębia umiejętność uczenia się, potrafi przezwyciężać trudności, |
zajęcia edukacyjne, warsztaty, stosowanie metod aktywizujących w czasie lekcji, godziny wychowawcze, lekcje religii, reedukacja
|
ankiety, obserwacje, rozmowy z uczniami i rodzicami, analiza wyników nauczania |
relacja z ludźmi |
poznaje zasady skutecznego komunikowania się, poznaje technologie informacyjne, pogłębia wiedzę dotyczącą życia zna zagrożenia, które niesie współczesny świat i umie ich unikać |
język polski, godziny wychowawcze, socjoterapia informatyka, zajęcia dotyczące profilaktyki, spotkania z psychologiem
|
ankiety, obserwacje, rozmowy analiza wyników nauczania |
Rozwój motywacji |
|||
RELACJE OSOBOWE |
CELE SZCZEGÓŁOWE |
SPOSÓB REALIZACJI |
SPOSOBY EWALUACJI |
relacja z Bogiem |
rozumie, że pełnię człowieczeństwa może osiągnąć poprzez współpracę
|
przedstawianie przykładów wielkich artystów, muzyków i pisarzy na lekcjach jęz. polskiego historii, plastyki, muzyki szkolne spotkania świąteczne, msze św. szkolne, rekolekcje, dni skupienia, dni pojednania, TAU |
ankiety, obserwacje, rozmowy z uczniami i rodzicami |
autorelacja
|
rozumie wartość zdobywania wiedzy, umie sobie stawiać cele, potrafi zaplanować swoją pracę, jest wytrwały w dążeniu do celu |
godziny wychowawcze, praca indywidualna przygotowywanie do konkursów, reedukacja |
ankiety, obserwacje, rozmowy z uczniami |
relacja z ludźmi |
potrafi pomagać innym, |
socjoterapia, |
karta aktywności społecznej |
Rozwój emocjonalny |
|||
RELACJE OSOBOWE |
CELE SZCZEGÓŁOWE |
SPOSÓB REALIZACJI |
SPOSOBY EWALUACJI |
|
rozumie, że miłość do Boga nie opiera się na emocjach, potrafi wyznaczyć emocjom właściwe miejsce w życiu religijnym |
lekcje religii TAU |
ankiety, obserwacje, rozmowy |
Autorelacja |
|
godziny wychowawcze, |
|
relacja z ludźmi |
|
godziny wychowawcze, socjoterapia, |
ankiety, obserwacje, rozmowy |
ROZWÓJ FIZYCZNY„Ciało pozwala swej towarzyszce duszy osiągnąć niebo i osiąga je także dla siebie.” św. Teresa od Dzieciątka Jezus |
|||
Rozwój fizyczny |
|||
RELACJE OSOBOWE |
CELE SZCZEGÓŁOWE |
SPOSÓB REALIZACJI |
SPOSOBY EWALUACJI |
relacja z Bogiem |
rozumie i akceptuje swoje ciało, swój rozwój fizyczny oraz potrzeby ciała w świetle daru Bożego |
lekcje religii |
ankiety, rozmowy |
Autorelacja |
rozwija sprawność fizyczną,
potrafi ocenić zagrożenia dla swojego zdrowia, nie podejmuje działań zagrażających zdrowiu lub życiu |
lekcje wychowania fizycznego, dodatkowe zajęcia sportowe, zajęcia dotyczące profilaktyki i dbałości o zdrowie, lekcje biologii, godziny wychowawcze, zimowisko szkolne |
obserwacja frekwencji na dodatkowych zajęciach sportowych, obserwacje, ankiety |
relacja z ludźmi |
zdobywa umiejętności sportowej rywalizacji, doskonali się w grach zespołowych, zna i stosuje zasadę „fair play”, szanuje życie i zdrowie innych, nie stwarza zagrożenia, potrafi zareagować w sytuacjach zagrożenia zdrowia lub życia innych osób |
lekcje wychowania fizycznego, dodatkowe zajęcia sportowe, zajęcia dotyczące profilaktyki i dbałości o zdrowie, lekcje przyrody, godziny wychowawcze, zimowisko szkolne |
obserwacja zachowania w szkole i w czasie wyjazdów, a także w drodze do i ze szkoły, rozmowy ankiety |
IV. Tradycje szkolne.
Do tradycji naszej szkoły należą:
Rozpoczynanie i kończenie roku szkolnego uroczystą mszą świętą
Święto Szkoły w dniu św. Teresy od Dzieciątka Jezus,
Ślubowanie i pasowanie uczniów klas I w dniu Święta Szkoły,
Spotkania z interesującymi ludźmi,
Wydawanie Biuletynu Szkolnego,
Rekolekcje Szkolne,
Bal Karnawałowy,
Porządkowanie przez uczniów, zapomnianych grobów na podkowiańskim cmentarzu, przed Dniem Wszystkich Świętych,
Udział w akcjach charytatywnych w okresie Adwentu i Wielkiego Postu.
Wspólne roraty w pierwszym dniu Adwentu, a po nich śniadanie adwentowe w klasach,
Spotkanie Opłatkowe,
Coroczny wyjazd na Szkołę Narciarską w góry,
postne śniadanie w Środę Popielcową,
Śniadanie Wielkanocne,
Uroczyste obchodzenie świąt narodowych ( 11 listopada, 3 maja),
Dzień Sportu w dniu 1 czerwca.
V. Współpraca z rodzicami.
Rodzice świadomie współpracują ze szkołą zgodnie z jej założeniami wychowawczymi (współtworzą, znają i akceptują te założenia). Rodzice wspierają dziecko w wypełnianiu obowiązków życia rodzinnego, szkolnego, społecznego i religijnego.
Rodzice powinni uczestniczyć w ogólnych i klasowych zebraniach rodziców, prelekcjach poświęconych zagadnieniom wychowawczym.
Zobowiązuje się rodziców do:
zawiadomienia wychowawcy o nieobecności ucznia w danym dniu oraz dostarczenia pisemnego zwolnienia w ciągu tygodnia,
kontaktu z wychowawcą i szkołą w formach określonych w art.53 statutu szkoły.
VI. Zasady oceniania zachowania. (por. statut art. 69-75)
Oceny zachowania uczniów dokonuje się w następujących aspektach:
a) wywiązywanie się z obowiązków ucznia,
b) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej,
c) dbałość o honor i tradycje Szkoły,
d) dbałość o piękno mowy ojczystej,
e) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób,
f) godne, kulturalne zachowanie się w Szkole i poza nią,
g) okazywanie szacunku innym osobom.
Ocenę zachowania ustala wychowawca biorąc pod uwagę:
a) samoocenę ucznia,
b) opinię wyrażoną przez innych uczniów danej klasy,
c) opinię nauczycieli,
d) własne obserwacje,
e) kryteria ustalone w Szkole.
Skala ocen zachowania:
Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się według następującej skali:
a) wzorowe,
b) bardzo dobre,
c) dobre,
d) poprawne,
e) nieodpowiednie,
f) naganne.
Ocena zachowania nie może mieć wpływu na :
a) oceny z zajęć edukacyjnych,
b) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie Szkoły poza przypadkami opisanymi w art. 74.
5. Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.
Konsekwencje oceny nagannej:
1. Gdy uczeń w Szkole po raz drugi z rzędu otrzymuje naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania – wtedy Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu go do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu przez niego Szkoły,
2. Uczeń, który po raz trzeci z rzędu otrzymuje naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, a uczeń klasy VI nie kończy Szkoły.
Kryteria ocen zachowania uczniów:
W Szkole obowiązują następujące kryteria oceny zachowania uczniów:
1. Ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który:
a) jest w szczególny sposób zaangażowany w realizację obowiązków szkolnych, w swoich działaniach wykracza poza wymagania stawiane przez nauczyciela, jest zawsze punktualny,
b) wykazuje się własną inicjatywą w organizowaniu działań na rzecz klasy i Szkoły,
c) bardzo chętnie podejmuje się dodatkowych obowiązków i zawsze się z nich wywiązuje w określonym terminie,
d) jest uprzejmy i życzliwy, ceni prawdę i uczciwość, dba o dobre imię Szkoły, samorzutnie organizuje pomoc dla innych,
e) wykazuje się odwagą cywilną,
f) dba o swój wygląd, stosowny do okoliczności strój i higienę, estetykę otoczenia,
g) zawsze przestrzega obowiązujących zasad bezpieczeństwa, stara się przewidywać zagrożenia, właściwie na nie reaguje.
2. Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
a) zawsze starannie i solidnie wywiązuje się w określonym terminie ze swoich obowiązków szkolnych,
b) aktywnie uczestniczy w życiu Szkoły i klasy,
c) okazuje szacunek innym osobom,
d) jest zawsze odpowiedzialny za własne słowa i czyny, panuje nad emocjami, nie stosuje wulgaryzmów,
e) jest prawdomówny, przeciwstawia się agresji, nie pozostaje obojętny na zło,
f) dba o estetykę otoczenia i szanuje pracę innych,
g) jest punktualny,
h) przestrzega obowiązujących zasad bezpieczeństwa.
3. Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
a) stara się w miarę swoich możliwości wywiązywać z powierzonych mu obowiązków, pracuje wytrwale
i systematycznie,
b) we właściwy sposób reaguje na uwagi, z pomocą innych pracuje nad poprawą swojego zachowania
i wyników w nauce,
c) uczestniczy w życiu klasy i Szkoły,
d) stosuje wymagane zwroty grzecznościowe, jest uprzejmy i koleżeński,
e) stara się panować nad swoimi emocjami, nie stosuje wulgaryzmów,
f) jest prawdomówny,
g) dba o swój wygląd i porządek w klasie oraz Szkole,
h) przestrzega obowiązujących zasad bezpieczeństwa.
4. Ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który:
a) niezbyt pilnie wywiązuje się z powierzonych mu obowiązków, zdarzają mu się celowe niedociągnięcia,
b) niechętnie wykonuje powierzone mu obowiązki, nie zawsze się z nich wywiązuje, często przekracza określone terminy,
c) utrudnia prowadzenie lekcji,
d) zdarzają mu się drobne uchybienia, nie zawsze okazuje szacunek innym, czasami bywa niekoleżeński,
ale jego zachowania poprawiają się w wyniku interwencji różnych osób,
e) czasami zachowuje się w sposób narażający jego samego lub inną osobę na niewielkie zagrożenie,
ale reaguje na zwracanie uwagi, stara się nie popełniać drugi raz tego samego błędu,
f) bywa ubrany niestosownie do okoliczności,
g) zapomina o zmianie obuwia, nie dba w sposób wystarczający o estetykę otoczenia.
5. Ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który:
a) w sposób świadomy nie wypełnia obowiązków szkolnych, a w szczególności:
nagminnie nie przygotowuje się do zajęć, lekceważąco odnosi się do nauki, wagaruje, spóźnia się,
b) świadomie działa na szkodę klasy i Szkoły, przyjmuje nieodpowiedzialne i niewłaściwe postawy podczas wyjazdów i innych imprez szkolnych,
c) uniemożliwia prowadzenie lekcji,
d) świadomie podejmuje działania przynoszące szkodę sobie i innym, bywa agresywny, kłamie, okazuje brak szacunku,
e) nie szanuje mienia szkolnego i cudzej własności,
f) nie dba o porządek w klasie i Szkole, nie przestrzega obowiązujących zasad,
g) własnym zachowaniem prowokuje sytuacje niebezpieczne, nie przejmuje się stwarzanym zagrożeniem,
h) rzadko reaguje w sposób właściwy na zwracane mu uwagi.
6. Ocenę naganną otrzymuje uczeń, który:
a) popełnił czyny objęte przepisami Kodeksu Karnego,
b) w sposób rażący przekroczył Statut Szkoły,
c) nie poprawił swojego zachowania po otrzymaniu nagany Dyrektora Szkoły,
d) używa tytoniu, alkoholu lub narkotyków,
e) świadomie stwarza zagrożenie bezpieczeństwa własnego i innych osób,
f) nie reaguje na zwracane uwagi.
VII. Nagrody i kary (por. statut art.49-50)
Nagrody:
1. Za wzorową postawę, osiągnięcia w nauce i pracy na rzecz Szkoły uczeń może otrzymać następujące nagrody:
a) pochwałę wychowawcy klasy,
b) pochwałę Dyrektora Szkoły,
c) nagrodę Dyrektora Szkoły,
d) list pochwalny Dyrektora Szkoły do Rodziców,
e) inne nagrody.
2. Za maksymalny wynik ze sprawdzianu na zakończenie szkoły podstawowej uczeń otrzymuje
Pióro św. Teresy.
Kary:
1. Uczeń może zostać ukarany:
a) ustnym upomnieniem wychowawcy klasy,
b) ustnym upomnieniem Dyrektora Szkoły,
c) pisemnym upomnieniem Dyrektora Szkoły ,
d) pisemną naganą Dyrektora Szkoły,
e) pisemną naganą Dyrektora Szkoły z ostrzeżeniem,
f) skreśleniem z listy uczniów.
2. Uczeń może zostać ukarany za naruszenie przepisów Statutu, w tym w szczególności za:
a) opuszczenie terenu szkoły przed zakończeniem zajęć bez zgody nauczyciela,
b) częste nieprzygotowanie się do zajęć,
c) używanie wulgarnych słów,
d) kłamstwo,
e) uszkodzenie wyposażenia Szkoły,
f) okazywanie braku szacunku dla kolegów, nauczycieli i pracowników Szkoły,
g) zachowania zagrażające zdrowiu i życiu innych osób,
h) palenie papierosów,
i) spożywanie alkoholu.
3. Naganę z ostrzeżeniem otrzymuje uczeń za powtórzenie wykroczenia, za które otrzymał upomnienie pisemne lub pisemną naganę Dyrektora Szkoły.
4. Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę upoważniającą Dyrektora Szkoły do skreślenia ucznia z listy uczniów, gdy:
a) uczeń dopuścił się aktów przemocy,
b) uczeń dopuścił się kradzieży,
c) uczeń świadomie niszczył mienie Szkoły lub mienie innych osób,
d) uczeń zażywał, rozprowadzał lub namawiał do zażywania środków odurzających,
alkoholu lub wyrobów tytoniowych,
e) uczeń opuścił powyżej 30% obowiązkowych zajęć szkolnych w czasie trzech miesięcy
bez usprawiedliwionych powodów,
f) jego nieusprawiedliwiona nieobecność w Szkole przekroczyła trzy tygodnie nauki,
g) mimo uzyskania nagany z ostrzeżeniem jego zachowanie nie uległo poprawie,
h) pobyt ucznia w Szkole zagraża dobru lub bezpieczeństwu innych uczniów.
5. Szkoła ma obowiązek poinformowania Rodziców ucznia o zastosowanych wobec niego karach
z uzasadnieniem.
Tryb odwoływania się od powyższych kar określony jest przez statut szkoły.
VIII .Uwagi końcowe.
Osiągnięcia oraz istotne przewinienia ucznia wpisywane są do klasowego zeszytu wychowawczego
w klasach 4-6.
Kary należy stosować z umiarem (lecz stanowczo), pamiętając, że warunkiem efektywnego działania wychowawcy jest klimat łagodności, dobroci i optymizmu.
Wychowanie jest codziennym trudem, przy czym nie mamy najczęściej możliwości oglądania jego efektów.
Podkowa Leśna, 28 września 2012 r.