Patron - św. Hieronim

Gdy mówimy: "święty Hieronim", przychodzą nam na myśl dwie sprawy, które dadzą się zamknąć w słowach: "Biblia" i "języki". Rozważania związane ze świętym Hieronimem jako patronem naszego gimnazjum kierują uwagę na te dwa zagadnienia. Jakie ma być gimnazjum imienia świętego Hieronima?

Gimnazjum takie jak wszystkie
Nasza szkoła niewiele różni się od innych gimnazjów w Polsce. Podobnie jak one jesteśmy zobowiązani do prowadzenia zajęć edukacyjnych według programów zawartych w ministerialnym dokumencie zwanym "Podstawą programową". To jednak tylko "podstawa". Chcielibyśmy wychodzić ponad ten obowiązek i realizując go budować określony, indywidualny kierunek wszelkich przedsięwzięć edukacyjnych i wychowawczych, podejmowanych przez całą społeczność naszego gimnazjum. Kierunek ten wyznaczył sam patron: święty Hieronim, Doktor Kościoła.

Biblia w gimnazjum
Pragniemy, aby Biblia stała się podręcznikiem życia dla całej szkolnej społeczności: nauczycieli, uczniów, rodziców. Święty Hieronim powtarzał, iż "nieznajomość Pisma Świętego jest nieznajomością Chrystusa". Potrzebne jest więc najpierw zdobycie odpowiedniej wiedzy, potem zaś jej ciągłe pogłębianie, by słowa zawarte w Biblii stały się dla nas duchowym drogowskazem. Czytanie Pisma Świętego, poparte gruntowną wiedzą biblijną, powinno przynosić duchowe owoce.

Języki
Hieronim ze Strydonu jako człowiek wszechstronnie wykształcony był również ogromnie wrażliwy na piękno mowy i języka, którym posługiwał się na co dzień. Uczył się także języków obcych, poświęcając na naukę nawet godziny nocne. Oprócz łaciny znał również języki: hebrajski, grecki i aramejski. Idąc za przykładem naszego patrona pragniemy szczególną troską otoczyć ćwiczenie wrażliwości na piękno języka ojczystego. Kładziemy też nacisk na naukę języków obcych. W naszym gimnazjum prowadzona jest zindywidualizowana nauka angielskiego - w zależności od poziomu zaawansowania uczniów - oraz nauka języka niemieckiego lub francuskiego (do wyboru) jako przedmiotu nadobowiązkowego.

Przedmioty

Wymagania dydaktyczne na poszczególne przedmioty i zajęcia edukacyjne

Przedmiot: Język angielski grupa A
Nauczyciel: Beata Chomicka
Liczba godzin: 3
: : Program nauczania
  Program nauczania języka angielskiego. Kurs kontynuacyjny (III.1) w klasach 1-3 gimnazjum zgodny z nową podstawą programową obowiązującą od 2012 roku Magdalena Kębłowska
: : Podręczniki
 
Smart Time 3
Virginia Evans, Jenny Dooley
: : Wymagania formalne

Uczeń powinien posiadać na każdej lekcji zeszyt przedmiotowy, podręcznik i zeszyt ćwiczeń oraz materiały dodatkowe, jeśli były wcześniej udostępnione

: : Forma sprawdzania wiadomości

Ocenianiu bieżącemu podlegają:
a) wypowiedzi ustne - odpowiedzi z bieżącego materiału
-ocenie podlega poprawność wymowy, odpowiedni dobór i zakres słownictwa, poprawność i zróżnicowanie struktur gramatycznych,
b) prezentacje
-zawierają opis wydarzeń z opowiadania lub lektury, opis postaci z lektur, biografie wybranej osoby, opis ciekawego wydarzenia lub zjawiska,
-przygotowane są przez uczniów chętnych.
2. Prace pisemne:
a) testy gramatyczne, strukturalne, leksykalne ( 40 minut)
-obejmują większą partię materiału ( zawsze po każdym rozdziale podręcznika ) zawierają różnorodne ćwiczenia i techniki znane uczniom, zapowiedziane są przynajmniej tydzień wcześniej, potwierdzone wpisem do dziennika,
-w punktacji ćwiczeń uwzględniana jest poprawność pisowni, poprawność stylistyczna, umiejętne zastosowanie struktur gramatycznych, zakres słownictwa,
- liczba w semestrze - dwa do cztery,
b) kartkówki ( 10 - 15 minut)
-obejmują trzy ostatnie tematy lekcyjne, nie wymagają zapowiedzi,
-ocenianie punktowe ( jak w przypadku testów gramatycznych),
-liczba w semestrze - trzy do pięciu
3. Praca na lekcji - aktywność:
-oceniana stopniem lub plusem ( pięć plusów ocena bardzo dobra) w zależności od stopnia trudności oraz poprawności odpowiedzi.
4. Praca domowa uczniów:
-sprawdzana jest na każdej lekcji, przy odpowiedzi lub jako kartkówka zawierająca analogiczne przykłady,
-w przypadku wypracowania sprawdzana i oceniana jest nie później niż w ciągu tygodnia,
-oceniana jest poprawność gramatyczno-leksykalna, organizacja tekstu, interpunkcja.
5. Wytwory pracy ( wykonane pomoce, rysunki, makiety, krzyżówki):
-oceniane są stopniem w zależności od estetyki, wkładu pracy, pomysłowości.
6. Umiejętności komunikacyjne ( praca w zespole):
-oceniane stopniem lub plusem ( pięć plusów ocena bardzo dobry) w zależności od stopnia trudności, poprawności odpowiedzi oraz umiejętności zastosowania strategii kompensacyjnych, prace nad projektem ( wspólne działania zmierzające do jednego celu, jakim jest wykonanie pracy zbiorowej).
Informacje o postępach ucznia, jego mocnych i słabych stronach nauczyciel przekazuje rodzicom za pomocą dziennika elektronicznego, w czasie dnia otwartego oraz przez wychowawcę.

: : Plan prac klasowych

Prace klasowe zwykle po każdym rozdziale,po wcześniejszym (przynajmniej tygodniowym) ustaleniu terminu. Kartkówki niezapowiedziane -materiał obejmować może 3 ostatnie lekcje lub zapowiedziane o ustalonej treści wybranych partii materiału (gramatyka bądź słownictwo).

: : Prace dodatkowe

Prezentacje multimedialne,projekty,referaty, plakaty.

: : Uwagi o ocenianiu

Liczba nieprzygotowań w semestrze 3, każdy kolejny brak pracy domowej lub brak zeszytu czy ćwiczeń odnotowany jest oceną niedostateczną. Warunki poprawy lub zaliczania prac klasowych: Każdą pracę klasową można poprawić lub napisać(jeśli nie pisano jej w terminie) w ciągu dwóch tygodni od terminu oddania pracy przez nauczyciela.

: : Kryteria oceny dopuszczającej
  • rozumie sens prostych zwrotów, w minimalnym stopniu rozumie czytany lub słuchany tekst
  • zna podstawowe słownictwo, bardzo ubogie struktury gramatyczne
  • nie potrafi samodzielnie nawiązać dialogu, nie rozumie zadanych pytań
  • nie potrafi zastosować znanych struktur gramatycznych i słownictwa w tekście
  • błędy leksykalne i gramatyczne zakłócają w znacznym stopniu komunikację
  • dysponuje ograniczonym zakresem słownictwa odpowiedniego do zadania
  • czasami niepoprawnie używa codziennego słownictwa uczeń próbuje pisać zadania zawierająca proste struktury i słownictwo
  • tekst bywa spójny, ale brak mu organizacji
  • w zadaniu pisemnym zawiera niektóre istotne punkty
  • umie odczytać ostatnio poznane teksty

mimo minimalnych predyspozycji językowych uczeń stara się czegoś nauczyć, wykazuje chęć wykonania ćwiczeń, pracuje, aby udowodnić, że potrafi zdobyć się na wysiłek

: : Kryteria oceny dostatecznej
  • niepełne rozumienie tekstu słyszanego lub czytanego
  • umie odczytać poznane teksty
  • zna podstawowe słownictwo, proste i mało urozmaicone
  • częściowo rozumie polecenia nauczyciela, ma trudności z nawiązywaniem dialogu
  • zna podstawowe struktury, ale nie zawsze umie je poprawnie zastosować
  • błędy leksykalno - gramatyczne i fonetyczne w pewnym stopniu zakłócają komunikację zazwyczaj stosuje zakres słownictwa odpowiedni do zadania
  • używa niewiele słownictwa o charakterze bardziej złożonym/abstrakcyjnym
  • uczeń potrafi napisać zadania zawierająca poprawne proste struktury i słownictwo
  • potrafi zorganizować tekst, który mógłby być bardziej spójny
: : Kryteria oceny dobrej
  • rozumnie ogólny sens tekstu czytanego lub słyszanego
  • odgaduje słowa i wyrażenia z kontekstu jeśli nie rozumnie ich od razu
  • zna słownictwo odpowiednie do zadania
  • wymowa i intonacja nie zakłóca informacji którą przekazuje
  • formułuje prostą wypowiedź w dialogu z nauczycielem, rozumnie zadane pytania i odpowiednio na nie reaguje
  • zna prawidłową pisownię i wymowę poznanych wyrazów
  • samodzielnie i w większości poprawnie stosuje znane struktury gramatyczne i słownictwo
  • zazwyczaj potrafi w spójny sposób zorganizować tekst
  • błędy nie zakłócają komunikacji uczeń potrafi poprawnie operować większością struktur prostych i złożonych
  • zazwyczaj stosuje szeroki zakres słownictwa odpowiedni do zadania
  • używa poprawnie elementów słownictwa o charakterze bardziej złożonym/abstrakcyjnym
: : Kryteria oceny bardzo dobrej
  • uczeń rozumnie tekst czytany i słyszany (na poziomie danej klasy)
  • potrafi wypowiedzieć się na zadany temat związany z tematem lekcji
  • mówi poprawnie fonetycznie i pisze ortograficznie
  • formułuje płynne, spójne wypowiedzi, zadaje pytania i udziela odpowiedzi reagując na sytuacje dnia codziennego
  • swobodnie posługuje się różnorodnymi, poznanymi formami gramatycznymi i materiałem leksykalnym
  • buduje pełną i zróżnicowaną wypowiedź pisemną i ustną uczeń potrafi napisać zadania zawierająca poprawne złożone struktury i słownictwo
  • potrafi w spójny sposób zorganizować tekst
  • nieliczne błędy leksykalne i gramatyczne nie zakłócają komunikacji
  • jest aktywny na lekcji

 

: : Kryteria oceny celującej
  • uczeń bezbłędne rozumie tekst pisany i słyszany (na poziomie wykraczającym poza materiał danej klasy)
  • swobodnie i poprawnie wypowiada się na różne tematy (duży zasób słownictwa, poprawna intonacja i wymowa, właściwe struktury gramatyczne)
  • bezbłędne i spontaniczne reaguje w sytuacjach dnia codziennego, swobodny dialog, udział w dyskusjach na dany temat
  • bierze udział w konkursach językowych
  • wykonuje zadania dodatkowe
  • używa różnorodne formy i struktury gramatyczne; uczeń wykazuje się znajomością słownictwa wykraczającego poza materiał poznany na lekcjach (samodzielna praca ze słownikiem). Uczeń spełnia kryteria na ocenę bardzo dobrą oraz prezentuje efekty samodzielniej pracy wynikające z indywidualnych zainteresowań językiem angielskim.