Patron - św. Hieronim

Gdy mówimy: "święty Hieronim", przychodzą nam na myśl dwie sprawy, które dadzą się zamknąć w słowach: "Biblia" i "języki". Rozważania związane ze świętym Hieronimem jako patronem naszego gimnazjum kierują uwagę na te dwa zagadnienia. Jakie ma być gimnazjum imienia świętego Hieronima?

Gimnazjum takie jak wszystkie
Nasza szkoła niewiele różni się od innych gimnazjów w Polsce. Podobnie jak one jesteśmy zobowiązani do prowadzenia zajęć edukacyjnych według programów zawartych w ministerialnym dokumencie zwanym "Podstawą programową". To jednak tylko "podstawa". Chcielibyśmy wychodzić ponad ten obowiązek i realizując go budować określony, indywidualny kierunek wszelkich przedsięwzięć edukacyjnych i wychowawczych, podejmowanych przez całą społeczność naszego gimnazjum. Kierunek ten wyznaczył sam patron: święty Hieronim, Doktor Kościoła.

Biblia w gimnazjum
Pragniemy, aby Biblia stała się podręcznikiem życia dla całej szkolnej społeczności: nauczycieli, uczniów, rodziców. Święty Hieronim powtarzał, iż "nieznajomość Pisma Świętego jest nieznajomością Chrystusa". Potrzebne jest więc najpierw zdobycie odpowiedniej wiedzy, potem zaś jej ciągłe pogłębianie, by słowa zawarte w Biblii stały się dla nas duchowym drogowskazem. Czytanie Pisma Świętego, poparte gruntowną wiedzą biblijną, powinno przynosić duchowe owoce.

Języki
Hieronim ze Strydonu jako człowiek wszechstronnie wykształcony był również ogromnie wrażliwy na piękno mowy i języka, którym posługiwał się na co dzień. Uczył się także języków obcych, poświęcając na naukę nawet godziny nocne. Oprócz łaciny znał również języki: hebrajski, grecki i aramejski. Idąc za przykładem naszego patrona pragniemy szczególną troską otoczyć ćwiczenie wrażliwości na piękno języka ojczystego. Kładziemy też nacisk na naukę języków obcych. W naszym gimnazjum prowadzona jest zindywidualizowana nauka angielskiego - w zależności od poziomu zaawansowania uczniów - oraz nauka języka niemieckiego lub francuskiego (do wyboru) jako przedmiotu nadobowiązkowego.

Przedmioty

Wymagania dydaktyczne na poszczególne przedmioty i zajęcia edukacyjne

Przedmiot: Muzyka
Nauczyciel: Michał Białecki
Liczba godzin: 1
: : Program nauczania

Program nauczania muzyki w gimnazjum - III etap edukacyjny.

: : Podręczniki

Wacław Panek

Świat muzyki

Zeszyt ćwiczeń - wyd. WSiP

: : Wymagania formalne

Zeszyt w pięciolinie, podręcznik, zeszyt ćwiczeń, flet prosty sopranowy (najlepiej drewniany), długopis, ołówek, gumka.

: : Plan nauczania

I trymestr (10h)

 

TEMATY LEKCJI, WYMAGANIA EDUKACYJNE, ORGANIZACJA PRACY (1h)
NA TROPIE ŹRODEŁ MUZYKI (1h)
WZNIEŚMY GŁOSY KU NIEBU(1h)
KRZYŻ, MIECZ I UWIELBIENIE KOBIETY – IDEAŁ CNOT RYCERSKICH (1h)
„O CIESZ SIĘ, MATKO POLSKO,W SŁAWNE POTOMSTWO PŁODNA!” (1h)
SZTUKA RENESANSU POCHWAŁĄ ŻYCIA I PIĘKNA (1h)
MUZYCZNE ROZRYWKIRENESANSU(1h)
ZŁOTY WIEK KULTURY POLSKIEJ (1h)
„PRZEPYSZNA” SZTUKA BAROKU (1h)

WYRAFINOWANIE I KUNSZT MUZYKI INSTRUMENTALNEJ (1h)

 

 

 

II trymestr (12h)


MELODYJNE ORACJE W KOŚCIELE (1h)
SPOTKANIE Z GENIUSZEM (1h)
PIĘKNO PROSTOTY — FORMA PIĘKNA (SZTUKA XVIII WIEKU) (1h)
IDEAŁ WDZIĘKU, UMIARU I PIĘKNA – WOLFGANG AMADEUSZ MOZART (1h)
LUDWIK VAN BEETHOVEN – WIELKI SYMFONIK (1h)
KLASYCYZM I PREROMANTYZM W POLSCE – DROGI DO… (1h)

POLSKIE RYTMY NA PARKIECIE (1h)
OSOBISTA WYPOWIEDŹ ARTYSTY – FORTEPIAN W SŁUŻBIE ROMANTYKOW (1h)

FRYDERYK CHOPIN – POLSKI ROMANTYK (1h)

ZWIĄZKI POEZJI Z MUZYKĄ – PIEŚŃ ROMANTYCZNA (1h)
SYNTEZA SZTUK – WIELKIE PRZEDSTAWIENIA(1h)

STANISŁAW MONIUSZKO – OJCEM OPERY NARODOWEJ

I PIEŚNI ARTYSTYCZNEJ (1h)

 

III trymestr (11h)

W POSZUKIWANIU KORZENI– NARODZINY ETNOGRAFII (1h)
EKSPERYMENTY I NOWE PRĄDY W MUZYCE EUROPEJSKIEJ (1h)
POLSKIE POSZUKIWANIA – KOMPOZYTORZY XX WIEKU (1h)
PIEŚNI W CZASACH WOJENNYCH (1h)

MUZYKA CIAŁA (1h)

MAGIA JAZZU (1h)

MUZYKA NA TAŚMIE FILMOWEJ (1h)

„PIOSENKA JEST DOBRA NA WSZYSTKO…”(1h)

CO TAM W DUSZY GRA POETY (1h)

KIERUNKI W MUZYCE ROZRYWKOWEJ (1h)

: : Forma sprawdzania wiadomości

Oceny bieżące z pracy domowej, gry na flecie prostym, odpowiedzi ustne, prowadzenie zeszytu przedmiotowego oraz zeszytu ćwiczeń, śpiew, prace sprawdzające wiadomości, zaangażowanie - aktywność na lekcji.

: : Uwagi o ocenianiu

Ocena ucznia ma przede wszystkim być informacją o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych, systematyczności i zaangażowaniu; ma motywować ucznia do pracy, ma również dostarczać rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i uzdolnieniach ucznia.

: : Kryteria oceny dopuszczającej
  • niedbale, nie starając się poprawić błędów, śpiewa kilka najprostszych piosenek przewidzianych w programie nauczania,
  • niedbale, nie starając się poprawić błędów, gra na flecie kilka najprostszych utworów przewidzianych w programie nauczania,
  • niechętnie podejmuje działania muzyczne,
  • myli terminy muzyczne,
  • dysponuje tylko fragmentaryczną wiedzą,
  • najprostsze polecenia-ćwiczenia rytmiczne- wykonuje z pomocą nauczyciela.
: : Kryteria oceny dostatecznej
  • niezbyt poprawnie z dużą pomocą nauczyciela śpiewa niektóre piosenki przewidziane w programie nauczania,
  • niezbyt poprawnie z dużą pomocą nauczyciela gra na flecie prostym niektóre melodie przewidziane w programie nauczania,
  • wykonuje proste ćwiczenia rytmiczne- gestodźwiękami i na instrumentach perkusyjnych niemelodycznych
  • zna tylko niektóre terminy muzyczne,

prowadzi zeszyt przedmiotowy i zeszyt ćwiczeń niesystematycznie i niestarannie

: : Kryteria oceny dobrej
  • poprawnie i z niewielka pomocą nauczyciela śpiewa pieśni i piosenki jednogłosowe,
  • poprawnie i z niewielka pomocą nauczyciela gra kilka melodii na flecie prostym,
  • wykonuje rytmy- gestodźwiękami i na instrumentach perkusyjnych niemelodycznych,
  • rytmizuje łatwe teksty,
  • zna podstawowe terminy muzyczne omawiane w danej klasie i wie, co one oznaczają,

prowadzi systematycznie i starannie zeszyt przedmiotowy i zeszyt ćwiczeń

: : Kryteria oceny bardzo dobrej
  • prawidłowo i samodzielnie śpiewa większość piosenek przewidzianych w programie nauczania,
  • prawidłowo i samodzielnie gra flecie prostym większość melodii przewidzianych w programie nauczania,
  • umie bezbłędnie wykonywać rytmy- gestodźwiękami i na instrumentach perkusyjnych,
  • potrafi rytmizować teksty,
  • rozumie zapis nutowy i potrafi się nim posługiwać,
  • zna podstawowe terminy muzyczne omawiane w danej klasie,
  • podaje nazwiska i krótkie informacje na temat wybitnych kompozytorów z programu danej klasy.
: : Kryteria oceny celującej
  • prawidłowo i samodzielnie śpiewa piosenkę z podręcznika oraz repertuaru dodatkowego,
  • prawidłowo i samodzielnie gra na flecie prostym melodie z podręcznika i repertuaru dodatkowego, samodzielnie odczytuje i wykonuje dowolny utwór,
  • potrafi rozpoznać budowę utworu muzycznego, posiada wiedzę i umiejętności wykraczające poza poziom wymagań na ocenę bardzo dobrą,
  • jest bardzo aktywny podczas lekcji,
  • udziela się aktywnie podczas mszy świętych, apeli i innych uroczystości związanych z życiem szkoły,
  • wykonuje różne zadania twórcze, np. układa melodie do wiersza, akompaniament perkusyjny i melodyczne do piosenki.