Przedmiot: Muzyka
Nauczyciel: Michał Białecki
Liczba godzin: 1
: : Program nauczania
Program nauczania muzyki w gimnazjum - III etap edukacyjny.
: : Podręczniki
Wacław Panek
Świat muzyki
Zeszyt ćwiczeń - wyd. WSiP
: : Wymagania formalne
Zeszyt w pięciolinie, podręcznik, zeszyt ćwiczeń, flet prosty sopranowy (najlepiej drewniany), długopis, ołówek, gumka.
: : Plan nauczania
I trymestr (10h)
TEMATY LEKCJI, WYMAGANIA EDUKACYJNE, ORGANIZACJA PRACY (1h)
NA TROPIE ŹRODEŁ MUZYKI (1h)
WZNIEŚMY GŁOSY KU NIEBU(1h)
KRZYŻ, MIECZ I UWIELBIENIE KOBIETY – IDEAŁ CNOT RYCERSKICH (1h)
„O CIESZ SIĘ, MATKO POLSKO,W SŁAWNE POTOMSTWO PŁODNA!” (1h)
SZTUKA RENESANSU POCHWAŁĄ ŻYCIA I PIĘKNA (1h)
MUZYCZNE ROZRYWKIRENESANSU(1h)
ZŁOTY WIEK KULTURY POLSKIEJ (1h)
„PRZEPYSZNA” SZTUKA BAROKU (1h)
WYRAFINOWANIE I KUNSZT MUZYKI INSTRUMENTALNEJ (1h)
II trymestr (12h)
MELODYJNE ORACJE W KOŚCIELE (1h)
SPOTKANIE Z GENIUSZEM (1h)
PIĘKNO PROSTOTY — FORMA PIĘKNA (SZTUKA XVIII WIEKU) (1h)
IDEAŁ WDZIĘKU, UMIARU I PIĘKNA – WOLFGANG AMADEUSZ MOZART (1h)
LUDWIK VAN BEETHOVEN – WIELKI SYMFONIK (1h)
KLASYCYZM I PREROMANTYZM W POLSCE – DROGI DO… (1h)
POLSKIE RYTMY NA PARKIECIE (1h)
OSOBISTA WYPOWIEDŹ ARTYSTY – FORTEPIAN W SŁUŻBIE ROMANTYKOW (1h)
FRYDERYK CHOPIN – POLSKI ROMANTYK (1h)
ZWIĄZKI POEZJI Z MUZYKĄ – PIEŚŃ ROMANTYCZNA (1h)
SYNTEZA SZTUK – WIELKIE PRZEDSTAWIENIA(1h)
STANISŁAW MONIUSZKO – OJCEM OPERY NARODOWEJ
I PIEŚNI ARTYSTYCZNEJ (1h)
III trymestr (11h)
W POSZUKIWANIU KORZENI– NARODZINY ETNOGRAFII (1h)
EKSPERYMENTY I NOWE PRĄDY W MUZYCE EUROPEJSKIEJ (1h)
POLSKIE POSZUKIWANIA – KOMPOZYTORZY XX WIEKU (1h)
PIEŚNI W CZASACH WOJENNYCH (1h)
MUZYKA CIAŁA (1h)
MAGIA JAZZU (1h)
MUZYKA NA TAŚMIE FILMOWEJ (1h)
„PIOSENKA JEST DOBRA NA WSZYSTKO…”(1h)
CO TAM W DUSZY GRA POETY (1h)
KIERUNKI W MUZYCE ROZRYWKOWEJ (1h)
: : Forma sprawdzania wiadomości
Oceny bieżące z pracy domowej, gry na flecie prostym, odpowiedzi ustne, prowadzenie zeszytu przedmiotowego oraz zeszytu ćwiczeń, śpiew, prace sprawdzające wiadomości, zaangażowanie - aktywność na lekcji.
: : Uwagi o ocenianiu
Ocena ucznia ma przede wszystkim być informacją o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych, systematyczności i zaangażowaniu; ma motywować ucznia do pracy, ma również dostarczać rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i uzdolnieniach ucznia.
: : Kryteria oceny dopuszczającej
- niedbale, nie starając się poprawić błędów, śpiewa kilka najprostszych piosenek przewidzianych w programie nauczania,
- niedbale, nie starając się poprawić błędów, gra na flecie kilka najprostszych utworów przewidzianych w programie nauczania,
- niechętnie podejmuje działania muzyczne,
- myli terminy muzyczne,
- dysponuje tylko fragmentaryczną wiedzą,
- najprostsze polecenia-ćwiczenia rytmiczne- wykonuje z pomocą nauczyciela.
: : Kryteria oceny dostatecznej
- niezbyt poprawnie z dużą pomocą nauczyciela śpiewa niektóre piosenki przewidziane w programie nauczania,
- niezbyt poprawnie z dużą pomocą nauczyciela gra na flecie prostym niektóre melodie przewidziane w programie nauczania,
- wykonuje proste ćwiczenia rytmiczne- gestodźwiękami i na instrumentach perkusyjnych niemelodycznych
- zna tylko niektóre terminy muzyczne,
prowadzi zeszyt przedmiotowy i zeszyt ćwiczeń niesystematycznie i niestarannie
: : Kryteria oceny dobrej
- poprawnie i z niewielka pomocą nauczyciela śpiewa pieśni i piosenki jednogłosowe,
- poprawnie i z niewielka pomocą nauczyciela gra kilka melodii na flecie prostym,
- wykonuje rytmy- gestodźwiękami i na instrumentach perkusyjnych niemelodycznych,
- rytmizuje łatwe teksty,
- zna podstawowe terminy muzyczne omawiane w danej klasie i wie, co one oznaczają,
prowadzi systematycznie i starannie zeszyt przedmiotowy i zeszyt ćwiczeń
: : Kryteria oceny bardzo dobrej
- prawidłowo i samodzielnie śpiewa większość piosenek przewidzianych w programie nauczania,
- prawidłowo i samodzielnie gra flecie prostym większość melodii przewidzianych w programie nauczania,
- umie bezbłędnie wykonywać rytmy- gestodźwiękami i na instrumentach perkusyjnych,
- potrafi rytmizować teksty,
- rozumie zapis nutowy i potrafi się nim posługiwać,
- zna podstawowe terminy muzyczne omawiane w danej klasie,
- podaje nazwiska i krótkie informacje na temat wybitnych kompozytorów z programu danej klasy.
: : Kryteria oceny celującej
- prawidłowo i samodzielnie śpiewa piosenkę z podręcznika oraz repertuaru dodatkowego,
- prawidłowo i samodzielnie gra na flecie prostym melodie z podręcznika i repertuaru dodatkowego, samodzielnie odczytuje i wykonuje dowolny utwór,
- potrafi rozpoznać budowę utworu muzycznego, posiada wiedzę i umiejętności wykraczające poza poziom wymagań na ocenę bardzo dobrą,
- jest bardzo aktywny podczas lekcji,
- udziela się aktywnie podczas mszy świętych, apeli i innych uroczystości związanych z życiem szkoły,
- wykonuje różne zadania twórcze, np. układa melodie do wiersza, akompaniament perkusyjny i melodyczne do piosenki.