Patron - św. Hieronim

Gdy mówimy: "święty Hieronim", przychodzą nam na myśl dwie sprawy, które dadzą się zamknąć w słowach: "Biblia" i "języki". Rozważania związane ze świętym Hieronimem jako patronem naszego gimnazjum kierują uwagę na te dwa zagadnienia. Jakie ma być gimnazjum imienia świętego Hieronima?

Gimnazjum takie jak wszystkie
Nasza szkoła niewiele różni się od innych gimnazjów w Polsce. Podobnie jak one jesteśmy zobowiązani do prowadzenia zajęć edukacyjnych według programów zawartych w ministerialnym dokumencie zwanym "Podstawą programową". To jednak tylko "podstawa". Chcielibyśmy wychodzić ponad ten obowiązek i realizując go budować określony, indywidualny kierunek wszelkich przedsięwzięć edukacyjnych i wychowawczych, podejmowanych przez całą społeczność naszego gimnazjum. Kierunek ten wyznaczył sam patron: święty Hieronim, Doktor Kościoła.

Biblia w gimnazjum
Pragniemy, aby Biblia stała się podręcznikiem życia dla całej szkolnej społeczności: nauczycieli, uczniów, rodziców. Święty Hieronim powtarzał, iż "nieznajomość Pisma Świętego jest nieznajomością Chrystusa". Potrzebne jest więc najpierw zdobycie odpowiedniej wiedzy, potem zaś jej ciągłe pogłębianie, by słowa zawarte w Biblii stały się dla nas duchowym drogowskazem. Czytanie Pisma Świętego, poparte gruntowną wiedzą biblijną, powinno przynosić duchowe owoce.

Języki
Hieronim ze Strydonu jako człowiek wszechstronnie wykształcony był również ogromnie wrażliwy na piękno mowy i języka, którym posługiwał się na co dzień. Uczył się także języków obcych, poświęcając na naukę nawet godziny nocne. Oprócz łaciny znał również języki: hebrajski, grecki i aramejski. Idąc za przykładem naszego patrona pragniemy szczególną troską otoczyć ćwiczenie wrażliwości na piękno języka ojczystego. Kładziemy też nacisk na naukę języków obcych. W naszym gimnazjum prowadzona jest zindywidualizowana nauka angielskiego - w zależności od poziomu zaawansowania uczniów - oraz nauka języka niemieckiego lub francuskiego (do wyboru) jako przedmiotu nadobowiązkowego.

Przedmioty

Wymagania dydaktyczne na poszczególne przedmioty i zajęcia edukacyjne

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Nauczyciel: Kinga Gaworska
Liczba godzin: 1
: : Program nauczania

Program nauczania wiedzy o społeczeństwie w gimnazjum KOSS. Kształcenie Obywatelskie w Szkole Samorządowej autorstwa Alicji Pacewicz i Tomasza Merty

: : Podręczniki

KOSS. Podręcznik i ćwiczenia. Część 2,red. Alicja Pacewicz, Tomasz Merta, CEO, Warszawa 2012

: : Podręczniki dodatkowe

Wiedza o społeczeństwie. Encyklopedia Szkolna PWN, redakcja naukowa Aldona Mikusińska, PWN Warszawa 2009
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 1997 roku

: : Spis lektur

Dudek Antoni, Zblewski Zdzisław, Utopia nad Wisłą. Historia Peerelu, (powojenna Polska)
Djilas Milovan, Rozmowy ze Stalinem (za tę książkę autor zapłacił kilkuletnim więzieniem)
Herling - Grudziński Inny świat (życie Polaków zesłanych przez Stalina)
Rawicz Sławomir, Długi marsz (historia ucieczki z Syberii)
Sebastyen Victor, , Dwanaście dni. Rewolucja węgierska 1956, (wolność rozjechana sowieckimi czołgami)
Sołżenicyn Aleksander, Jeden dzień życia Iwana Denisowicza (oparte na wspomnieniach z łagrów)
Tołczyk Dariusz, , Gułag w oczach Zachodu, (błyskotliwa relacja o tym jak w XX wieku Zachód patrzył na Wschód)
Wańkowicz Melchior, Szkice spod Monte Cassino(oparte na własnych wspomnieniach wojennych autora)

: : Wymagania formalne

Uczeń zobowiązany jest do posiadania:
- podręcznika przedmiotowego i zeszytu ćwiczeń oraz konstytucji RP z 1997 roku (na lekcjach dotyczących prawa konstytucyjnego)
- zeszytu formatu A5 w kratkę i jego czytelnego prowadzenia (zapisy z lekcji, prace domowe)

: : Plan nauczania

I trymestr
Powtórzenie wiadomości z kl. II - 2h
Parlament, prezydent, rząd - 5h
Polska scena polityczna (partie i ich programy) - 4h

II trymestr
Człowiek w gospodarce rynkowej. Historia pieniądza - 3h
Podatki, datki, daniny. Człowiek wobec urzędu - 4h
Ekonomia w twoim życiu) - 4h

III trymestr
Powtórzenie wiadomości przed egzaminem - 1h
Badania społeczne i statystyka - 4h
Wybrane zagadnienia z historii współczesnej- 6h

: : Forma sprawdzania wiadomości
  • odpowiedzi ustne
  • prace domowe (notatki, rozprawki, eseje)
  • sprawdziany (co najmniej jeden w trymestrze) - zapowiedziane z tygodniowym wyprzedzeniem. Poprawa w ciągu 2 tygodni od daty wystawienia oceny przez nauczyciela.
  • kartkówki z bieżącego materiału
  • twórczy udział w lekcji
: : Plan prac klasowych

I trymestr: Konstytucyjne władze III RP - październik, Partie polityczne - listopad
II trymestr: Rynek, pieniądz i podatki - luty, Podstawowe pojęcia - marzec
III trymestr: Problemy historii wspołczesnej - maj

: : Prace dodatkowe

a/ udział w konkursach przedmiotowych
b/ referaty i prezentacje uzgodnione z nauczycielem

: : Uwagi o ocenianiu

Oceny trymestralne i ocena roczna nie są prostą średnią matematyczną wszystkich ocen uzyskanych w danym okresie przez ucznia. Aby oceny te były jak najbardziej obiektywne i podsumowywały wysiłek włożony przez ucznia w tym okresie czasu, a także skutki tego wysiłku, nauczyciel stosuje system ”średniej ważonej”, przy czym poszczególne oceny maja następujące wagi:

  • średnia z prac klasowych – 0,45,
  • średnia z kartkówek i odpowiedzi ustnych – 0,3,
  • średnia z prac domowych, esejów, referatów – 0,25.
: : Kryteria oceny dopuszczającej
  • Uczeń z pomocą nauczyciela operuje podstawowymi kategoriami (czas, przestrzeń, zmienność, ciągłość, przełom).
  • Uczeń zna podstawowe pojęcia (samorząd regionalny, ojczyzna, państwo, patriotyzm, polityka, demokracja, dyktatura, ustrój polityczny, system władzy, mniejszość narodowa, konstytucja, trójpodział władzy, ustrój polityczny, ustrój gospodarczy, ustrój społeczny, podatki, służba publiczna, Unia Europejska, Pakt Północnoatlantycki - NATO).
  • Uczeń zna podstawowe fakty (ukształtowanie się nowożytnej demokracji parlamentarnej, pojawienie się konstytucji jako ustawy zasadniczej, związki zawodowe i ich rola, partie polityczne w systemie parlamentarnym)
  • Uczeń zna ważne daty (1748 - O duchu praw i trójpodzia? władzy, 1825 - pierwsze związki zawodowe, 1989 - pokojowy przewrót „Solidarnościowy” w Polsce, 1997 - aktualna konstytucja Polski, 1.I.1999 nowy podział administracyjny Polski, 12.III.1999 - przyjęcie Polski do NATO, 1.V.2004 - przyjęcie Polski do Unii Europejskiej)
  • Uczeń zna ważne postaci: Karol Monteskiusz, Robert Owen, Józef Piłsudski, Władysław Grabski, Lech Wałęsa, Leszek Balcerowicz, Jerzy Buzek, Ronald Reagan, Jan Paweł II, Barack Obama)
  • Uczeń z pomocą nauczyciela potrafi łączyć podstawowe, w/w fakty z wiedzy o społeczeństwie, daty i postaci.
  • Uczeń odrabia prace domowe.
: : Kryteria oceny dostatecznej
  • Uczeń rozumie podstawowe kategorie socjologiczne i polityczne. Przy ich pomocy i znajomości faktów, dat i postaci wymienionych przy ocenie dopuszczającej potrafi je samodzielnie łączyć udzielając krótkiej odpowiedzi na pytanie nauczyciela dotyczące: wymienienia, nazwania, zdefiniowania, rozróżnienia, streszczenia.
  • Uczeń potrafi uporządkować wydarzenia chronologicznie.
  • Uczeń potrafi zlokalizować miejsce wydarzeń na mapie.
  • Uczeń odrabia systematycznie i sumiennie prace domowe.
: : Kryteria oceny dobrej
  • Uczeń przyswoił sobie większość (ok. 80%) faktów, dat i postaci wymienionych w swoim podręczniku przedmiotowym
  • Uczeń samodzielnie i poprawnie operuje pojęciami poznanymi na lekcjach przedmiotu.
  • Uczeń potrafi poprawnie redagować notatki i wypowiedzi ustne o funkcji informacyjnej
  • Uczeń sprawnie posługuje się mapą ścienną.
  • Uczeń potrafi dokonywać samodzielnego odniesienia do aktualnych wydarzeń społecznych i działań władz administracyjnych na terenie swojej miejscowości, gminy.
  • Uczeń potrafi docierać do różnych źródeł informacji
  • Uczeń potrafi uporządkować wydarzenia chronologicznie i powiązać z postaciami i miejscem
  • Uczeń potrafi korzystać z samodzielnie zredagowanych notatek.
: : Kryteria oceny bardzo dobrej
  • Uczeń przyswoił sobie całość faktów, dat i postaci zawartych w swoim podręczniku przedmiotowym
  • Uczeń potrafi sprawnie posługiwać się pojęciami socjologicznymi i politologicznymi przy opisywaniu przebiegu zdarzeń w skali swojego kraju.
  • Uczeń potrafi wskazać dorobek poprzednich epok z którego korzystamy do dziś i nazwać krąg cywilizacyjny z którego on pochodzi.
  • Uczeń potrafi wskazać podobieństwa i różnice między religiami i kulturami.
  • Uczeń potrafi dokonywać samodzielnej, poprawnej analizy informacji z różnych źródeł.
  • Uczeń potrafi przedstawić najważniejsze osiągnięcia kulturowe, gospodarcze i polityczne Polaków na przestrzeni dziejów.
  • Uczeń bierze udział w konkursach przedmiotowych.
: : Kryteria oceny celującej
  • Uczeń spełnia kryteria kwalifikujące go do uzyskania oceny bardzo dobrej
  • Uczeń przyswoił sobie wiedzę socjologiczną i politologiczną, wykraczającą poza obowiązujące ramy programowe i potrafi się nią posługiwać.
  • Uczeń w przygotowywaniu lekcji korzysta z dodatkowych (dostępnych na swoim poziomie) źródeł informacji (prasa, telewizja, programy edukacyjne)
  • Uczeń bierze udział i osiąga sukcesy w konkursach przedmiotowych.
: : Planowane wycieczki

Wizyta w Sejmie i Senacie RP