Program nauczania religii rzymskokatolickiej przeznaczony dla klas II gimnazjum: "Pójść za Jezusem Chrystusem". Program nauczania nr AZ-3-01/10. Autor: Komisja Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski
Wydawnictwo: WAM
Ty ścieżkę życia mi ukażesz
Biblia
Podręcznik, Biblia, zeszyt, długopis
1. DROGI LUDZKOŚCI I MOJA ŚCIEŻKA
2. JA JESTEM DROGĄ
3. W DRODZE KU ZIEMI OBIETNIC
4. DROGOWSKAZY DO SZCZĘŚCIA
5. ROK Z CHRYSTUSEM W KOŚCIELE
http://wydawnictwokatechetyczne.pl/category/materialy/
Na lekcjach religii postępy i osiągnięcia ucznia sprawdzane są w następujący sposób:
1. Uczeń otrzymuje oceny za:
a. Sprawdziany :
Klasówka musi być zapowiedziana tydzień wcześniej i wpisana do dziennika. Przed klasówką odbywa się lekcja powtórzeniowa, w czasie której nauczyciel podaje wymagania do sprawdzianu. Nauczyciel ma na sprawdzenie klasówki 14 dni. Uczeń ma prawo poprawić ocenę ze sprawdzianu w ciągu 2 tygodni od oddania sprawdzianu. Uczeń ma prawo poprawić ocenę niedostateczną. Nauczyciel ustala termin poprawy. Jeżeli uczeń podczas pracy klasowej rozmawia, kontaktuje się z innymi uczniami, korzysta z niedozwolonych pomocy lub przeszkadza, otrzymuje ocenę niedostateczną. Prace pisemne po sprawdzeniu uczeń otrzymuje do wglądu, a rodzice mogą zapoznać się z pracą ucznia podczas dnia otwartego.
b. Ocenianie kształtujące: Co najmniej jedna aktywność uczniowska w ciągu roku szkolnego, zgodna z PSO, jest oceniana kształtująco.
c. Kartkówki (z trzech ostatnich lekcji). Kartkówek nie poprawiamy.
d. Odpowiedzi ustne (z trzech ostatnich lekcji). Ucznia obowiązuje notatka w zeszycie, praca domowa, znajomość materiału.
e. Prace domowe powinny być wykonane w zeszycie przedmiotowym, podręczniku lub w innej formie ustalonej przez nauczyciela.
f. Aktywność (5 plusów to ocena bardzo dobra, 5 minusów to ocena niedostateczna) g. Prowadzenie zeszytu: w zeszycie uczeń powinien zanotować datę, temat lekcji oraz notatkę. Przynajmniej raz w roku nauczyciel ocenia zeszyt ucznia.
h. Prace dodatkowe, karty pracy
2. Uczeń ma prawo do 2 nieprzygotowań w trymestrze. Jeśli uczeń był nieobecny w szkole tydzień lub dłużej, nauczyciel daje mu czas na uzupełnienie zaległego materiału. Jeśli ucznia nie było w szkole kilka dni i jest nieprzygotowany do lekcji, musi zgłosić nieprzygotowanie. Jeśli uczeń zgłosi więcej niż dwa nieprzygotowania, nauczyciel może obniżyć ocenę trymestralną.
3. Oceny:
celujący
bardzo dobry
dobry
dostateczny
dopuszczający
niedostateczny
Prace klasowe odbywają się po omówieniu zakresu materiału z planu nauczania religii w drugiej klasie gimnazjum.
karty pracy, projekty, recenzje
-uczeń opanował podstawowe pojęcia religijne
-prezentuje mało zadowalający poziom postaw i umiejętności
-nie potrafi stosować wiedzy, nawet przy pomocy nauczyciela
-podczas przekazywania wiadomości popełnia liczne błędy
-ma problemy ze znajomością podstawowych modlitw
-uczeń opanował łatwe wiadomości, postawy i umiejętności
-wykazuje się podstawowymi wiadomościami, które łączy w logiczne związki
-przy pomocy nauczyciela wykorzystuje wiadomości do celów praktycznych i teoretycznych
-w zeszycie występują sporadyczne braki notatek i prac domowych
-prezentuje przeciętną pilność, systematyczność i zainteresowanie przedmiotem
-uczeń prezentuje wiadomości powiązane związkami logicznymi
-poprawnie rozumie uogólnienia oraz wyjaśnia pojęcia i problemy podane przez nauczyciela
-w zeszycie posiada wszystkie notatki i prace domowe
-jest zainteresowany przedmiotem
-włącza się w przeżycia roku liturgicznego
-stara się być aktywnym podczas lekcji
-uczeń opanował pełny zakres wiedzy, postaw i umiejętności
-prezentuje poziom wiadomości powiązanych ze sobą w logiczny układ
-cechuje go pełna znajomość wymaganych modlitw
-właściwie prowadzi zeszyt i na bieżąco odrabia prace domowe
-aktywnie uczestniczy w lekcji religii
-stara się być świadkiem wyznawanej wiary
-uczeń spełnia wymagania określone w zakresie oceny bardzo dobrej
-wykazuje się wiadomościami, umiejętnościami i postawami wykraczającymi poza program nauczania religii
-prezentuje wiadomości powiązane ze sobą w systematyczny układ
-swobodnie posługuje się terminologią przedmiotową
-angażuje się w prace pozalekcyjne
-uczestniczy w konkursach wiedzy religijnej
-aktywnie i twórczo uczestniczy w życiu parafii oraz szkoły
wyjscia do miejsc sakralnych