Patron - św. Hieronim

Gdy mówimy: "święty Hieronim", przychodzą nam na myśl dwie sprawy, które dadzą się zamknąć w słowach: "Biblia" i "języki". Rozważania związane ze świętym Hieronimem jako patronem naszego gimnazjum kierują uwagę na te dwa zagadnienia. Jakie ma być gimnazjum imienia świętego Hieronima?

Gimnazjum takie jak wszystkie
Nasza szkoła niewiele różni się od innych gimnazjów w Polsce. Podobnie jak one jesteśmy zobowiązani do prowadzenia zajęć edukacyjnych według programów zawartych w ministerialnym dokumencie zwanym "Podstawą programową". To jednak tylko "podstawa". Chcielibyśmy wychodzić ponad ten obowiązek i realizując go budować określony, indywidualny kierunek wszelkich przedsięwzięć edukacyjnych i wychowawczych, podejmowanych przez całą społeczność naszego gimnazjum. Kierunek ten wyznaczył sam patron: święty Hieronim, Doktor Kościoła.

Biblia w gimnazjum
Pragniemy, aby Biblia stała się podręcznikiem życia dla całej szkolnej społeczności: nauczycieli, uczniów, rodziców. Święty Hieronim powtarzał, iż "nieznajomość Pisma Świętego jest nieznajomością Chrystusa". Potrzebne jest więc najpierw zdobycie odpowiedniej wiedzy, potem zaś jej ciągłe pogłębianie, by słowa zawarte w Biblii stały się dla nas duchowym drogowskazem. Czytanie Pisma Świętego, poparte gruntowną wiedzą biblijną, powinno przynosić duchowe owoce.

Języki
Hieronim ze Strydonu jako człowiek wszechstronnie wykształcony był również ogromnie wrażliwy na piękno mowy i języka, którym posługiwał się na co dzień. Uczył się także języków obcych, poświęcając na naukę nawet godziny nocne. Oprócz łaciny znał również języki: hebrajski, grecki i aramejski. Idąc za przykładem naszego patrona pragniemy szczególną troską otoczyć ćwiczenie wrażliwości na piękno języka ojczystego. Kładziemy też nacisk na naukę języków obcych. W naszym gimnazjum prowadzona jest zindywidualizowana nauka angielskiego - w zależności od poziomu zaawansowania uczniów - oraz nauka języka niemieckiego lub francuskiego (do wyboru) jako przedmiotu nadobowiązkowego.

Przedmioty

Wymagania dydaktyczne na poszczególne przedmioty i zajęcia edukacyjne

Przedmiot: Język angielski grupa D
Nauczyciel: Radosław Motrenko
Liczba godzin: 3
: : Program nauczania

Program nauczania języka angielskiego. Kurs kontynuujący dla klas I-III . Poziom III. 1 OXFORD

: : Podręczniki

Exam explorer, wyd. Nowa Era.

: : Podręczniki dodatkowe

Close up B2 wyd. Nowa Era

: : Plan nauczania

- przygotowanie do egzaminu gimnazjaznego zgodnie z rozkładem materiału z Exam explorer oraz rozszerzenie materiału zgodnie z zakresem tematycznym i gramatycznym. 

: : Forma sprawdzania wiadomości

- prace klasowe

- kartkówki

- odpowiedzi ustne

- prace pisemne oceniane przez nauczyciela

: : Plan prac klasowych

- praca klasowa odbywa się po zakończonym rozdziale oraz po powtórzeniu

: : Prace dodatkowe

- prezentacje ustne na wybrany przez ucznia temat

: : Uwagi o ocenianiu

 Kryteria oceniania do rozdziału 1:

UNIT 1 BE YOURSELF

 

Zakres treści nauczania określonych w podstawie programowej 2012: człowiek (ubiór/wygląd zewnętrzny/dane personalne/zainteresowania/uczucia i emocje/cechy charakteru)

Kształcenie przedmiotowo-językowe: technika (odzież science fiction)

Kultura: Europa

 

Ogólne cele kształcenia
z podstawy programowej 2012

Szczegółowe cele kształcenia – umiejętności

 

 

Ocena dopuszczająca

Ocena dostateczna

Ocena dobra

Ocena bardzo dobra

Znajomość środków językowych (gramatyka)

 

 

Uczeń rozróżnia czasy future simple i wyrażenie be going to, ale budując wypowiedzi, ma problemy z zastosowaniem właściwej konstrukcji. Uczeń
z trudem rozróżnia czasowniki modalne:
can/could, will, must, have to, mustn't, should, shall
i popełnia wiele błędów, budując wypowiedzi z ich użyciem.

Uczeń rozróżnia czasy future simple i wyrażenie be going to,
a budując wypowiedzi, na ogół poprawnie stosuje właściwe konstrukcje. Uczeń na ogół rozróżnia czasowniki modalne: can/could, will, must, have to, mustn't, should, shall i częściowo poprawnie buduje wypowiedzi
z ich użyciem.

Uczeń w większości poprawnie posługuje się czasem future simple
i wyrażeniem be going to, a budując wypowiedzi,
w większości poprawnie stosuje właściwe konstrukcje. Uczeń poprawnie stosuje czasowniki modalne:
can/could, will, must, have to, mustn't, should, shall, a budując wypowiedzi z ich użyciem, rzadko popełnia błędy.

Uczeń bezbłędnie posługuje się czasem future simple
i wyrażeniem be going to,
a budując wypowiedzi, stosuje poprawne konstrukcje. Uczeń bezbłędnie stosuje czasowniki modalne: can/could, will, must, have to, mustn't, should, shall,
a budując wypowiedzi z ich użyciem, nie popełnia błędów.

Znajomość środków językowych (leksyka, ortografia, fonetyka)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uczeń potrafi nazwać kilka ubrań, cech charakteru oraz wymienić 1–2 nazwy uczuć lub emocji. Zna 1–2 przymiotniki określające osobowość/cechy charakteru człowieka. Popełnia wiele błędów ortograficznych. Wymowa jest zrozumiała, chociaż uczeń popełnia wiele błędów.

Uczeń potrafi nazwać większość ubrań, cech charakteru oraz wymienić większość uczuć lub emocji. Zna kilka przymiotników określających osobowość/cechy charakteru człowieka. Popełnia wiele błędów ortograficznych. Wymowa jest zrozumiała.

 

Uczeń potrafi nazwać wszystkie ubrania, cechy charakteru oraz wymienić uczucia
i emocje. Zna wiele przymiotników określających osobowość/cechy charakteru człowieka. Popełnia nieliczne błędy ortograficzne. Wymowa na ogół nie budzi zastrzeżeń.

Uczeń potrafi nazwać wszystkie ubrania, cechy charakteru oraz wymienić wszystkie uczucia i emocje. Zna wszystkie przymiotniki określające osobowość/cechy charakteru człowieka. Nie popełnia błędów ortograficznych. Jego wymowa nie budzi zastrzeżeń.

 

Rozumienie, tworzenie
i reagowanie na wypowiedzi

 

Uczeń rozumie ogólny sens krótkiej wypowiedzi
w zakresie tematów rozdziału, ale nie potrafi znaleźć wszystkich szczegółowych informacji. W prosty sposób opisuje siebie i innych i zwykle poprawnie reaguje w takiej sytuacji.

Wymienia 1–2 ubrania
i uczucia lub emocje.

Wymienia 1–2 przymiotniki określające osobowość/cechy charakteru.

 

Uczeń rozumie ogólny sens krótkiej wypowiedzi w zakresie tematów rozdziału i potrafi znaleźć niektóre szczegółowe informacje. Opisuje siebie i innych i poprawnie reaguje w takiej sytuacji.

Wymienia kilka ubrań i uczuć lub emocji.

W prosty sposób opisuje osobowość człowieka za pomocą właściwych przymiotników, czasami popełniając błędy.

 

Uczeń rozumie ogólny sens każdej wypowiedzi w zakresie tematów rozdziału i prawie bezbłędnie znajduje większość szczegółowych informacji. Opisuje siebie i innych
i poprawnie reaguje
w takiej sytuacji.

Wymienia większość ubrań i uczuć lub emocji.

Opisuje osobowość człowieka za pomocą właściwych przymiotników, popełniając sporadyczne błędy.

Uczeń rozumie ogólny sens każdej wypowiedzi
w zakresie tematów rozdziału i prawie bezbłędnie znajduje wszystkie szczegółowe informacje. Opisuje siebie
i innych i poprawnie reaguje w takiej sytuacji.

Swobodnie operuje słownictwem z zakresu ubrań i uczuć lub emocji.

Bezbłędnie opisuje osobowość człowieka
za pomocą właściwych przymiotników.

 

Rozumienie wypowiedzi pisemnej

 

Uczeń na ogół rozumie sens bardzo prostej wypowiedzi pisemnej, ale nie potrafi znaleźć wszystkich szczegółowych informacji.

Uczeń rozumie ogólny sens prostej wypowiedzi i znajduje niektóre szczegółowe informacje.

Uczeń rozumie ogólny sens większości wypowiedzi pisemnych w zakresie tematów rozdziału i zwykle znajduje większość szczegółowych informacji.

Uczeń bez problemu rozumie ogólny sens każdej wypowiedzi pisemnej
w zakresie tematów rozdziału i szybko znajduje wszystkie szczegółowe informacje. Potrafi uzasadnić swój wybór.

Może dobrze sobie radzić również z tekstami
o większym stopniu trudności.

Tworzenie wypowiedzi pisemnej

 

Uczeń potrafi napisać kilka prostych zdań o sobie na podstawie wzoru, popełniając wiele błędów.

Uczeń potrafi napisać swój profil internetowy na podstawie wzoru, popełniając wiele błędów.

Uczeń samodzielnie potrafi napisać swój profil internetowy, popełniając sporadyczne błędy.

Uczeń samodzielnie potrafi napisać dość obszerny profil internetowy, rzadko popełniając błędy.

Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego

Słuchanie

 

 

 

 

 

 

 

 

Czytanie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reagowanie językowe

 

 

Uczeń potrafi powiedzieć,
o czym jest usłyszana wypowiedź, i z pomocą nauczyciela wychwycić niektóre szczegółowe informacje.

 

 

 

Uczeń nie powinien mieć trudności z określeniem głównej myśli prostego tekstu, ale ma problemy
ze znalezieniem informacji szczegółowych.

Ma problemy
z przyporządkowaniem tablic informacyjnych właściwym treściom, które przekazują.

Może popełniać błędy w teście wielokrotnego wyboru, gdy nie zna znaczenia wyrazów.

 

 

 

 

 

Uczeń reaguje poprawnie tylko w niektórych sytuacjach.

Uczeń rozumie sens usłyszanej wypowiedzi i samodzielnie potrafi wychwycić szczegółowe informacje, popełniając błędy.

 

 

 

 

 

Uczeń rozumie większość prostego tekstu i potrafi znaleźć większość szczegółowych informacji, czasami popełniając błędy.

Przyporządkowuje tablice informacyjne właściwym treściom, które przekazują, ale popełnia błędy.

Może popełniać błędy w teście wielokrotnego wyboru, gdy nie zna znaczenia wyrazów.

 

 

 

 

 

 

 

Uczeń reaguje poprawnie
w niektórych sytuacjach.

 

Uczeń potrafi wychwycić większość szczegółowych informacji w prawie każdej wypowiedzi.

 

 

 

 

Uczeń nie ma problemów
ze zrozumieniem prawie każdego tekstu
i znajduje prawie wszystkie informacje szczegółowe.

Na ogół poprawnie przyporządkowuje tablice informacyjne właściwym treściom, które przekazują.

Sporadycznie popełnia błędy w teście wielokrotnego wyboru, jeśli nie zna znaczenia niektórych wyrazów.

 

Uczeń na ogół poprawnie reaguje językowo w większości sytuacji.

Uczeń rozumie każdą wypowiedź i z łatwością wychwytuje szczegółowe informacje.

Potrafi uzasadnić swój wybór.

 

 

 

Uczeń rozumie każdy tekst
i bezbłędnie odnajduje wszystkie informacje szczegółowe.

Poprawnie przyporządkowuje tablice informacyjne właściwym treściom, które przekazują.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uczeń właściwie reaguje językowo we wszystkich sytuacjach.

 

Szczegółowe kryteria oceniania do poszczególnych rozdziałów są dostępne u nauczyciela. Ze względów technicznych nie mogły być zamieszczone na stronie internetowej. 

 

: : Kryteria oceny dopuszczającej

 - rozumie sens prostych zwrotów, w minimalnym stopniu rozumie czytany lub słuchany tekst

 - zna podstawowe słownictwo, bardzo ubogie struktury gramatyczne

 - nie potrafi samodzielnie nawiązać dialogu, nie rozumie zadanych pytań

 - nie potrafi zastosować znanych struktur gramatycznych i słownictwa w tekście

 - błędy leksykalne i gramatyczne zakłócają w znacznym stopniu komunikację

 - dysponuje ograniczonym zakresem słownictwa odpowiedniego do zadania

 - czasami niepoprawnie używa codziennego słownictwa uczeń próbuje pisać zadania zawierająca proste struktury i słownictwo

 - tekst bywa spójny, ale brak mu organizacji

  - w zadaniu pisemnym zawiera niektóre istotne punkty

  - umie odczytać ostatnio poznane teksty

: : Kryteria oceny dostatecznej

- niepełne rozumienie tekstu słyszanego lub czytanego

- umie odczytać poznane teksty

- zna podstawowe słownictwo, proste i mało urozmaicone

- częściowo rozumie polecenia nauczyciela, ma trudności z nawiązywaniem dialogu

 - zna podstawowe struktury, ale nie zawsze umie je poprawnie zastosować

 - błędy leksykalno - gramatyczne i fonetyczne w pewnym stopniu zakłócają komunikację zazwyczaj stosuje zakres słownictwa odpowiedni do zadania

 - używa niewiele słownictwa o charakterze bardziej złożonym/abstrakcyjnym

 - uczeń potrafi napisać zadania zawierająca poprawne proste struktury i słownictwo

 - potrafi zorganizować tekst, który mógłby być bardziej spójny

: : Kryteria oceny dobrej

 - rozumnie ogólny sens tekstu czytanego lub słyszanego

- odgaduje słowa i wyrażenia z kontekstu jeśli nie rozumnie ich od razu

 - zna słownictwo odpowiednie do zadania

 - wymowa i intonacja nie zakłóca informacji którą przekazuje

 - formułuje prostą wypowiedź w dialogu z nauczycielem, rozumnie zadane pytania i odpowiednio na nie reaguje

 - zna prawidłową pisownię i wymowę poznanych wyrazów

 - samodzielnie i w większości poprawnie stosuje znane struktury gramatyczne i słownictwo

 - zazwyczaj potrafi w spójny sposób zorganizować tekst

 - błędy nie zakłócają komunikacji uczeń potrafi poprawnie operować większością struktur prostych i złożonych

- zazwyczaj stosuje szeroki zakres słownictwa odpowiedni do zadania

 - używa poprawnie elementów słownictwa o charakterze bardziej złożonym/abstrakcyjnym

: : Kryteria oceny bardzo dobrej

 

- swobodnie posługuje się różnorodnymi, poznanymi formami gramatycznymi i materiałem leksykalnym

- buduje pełną i zróżnicowaną wypowiedź pisemną i ustną uczeń potrafi napisać zadania zawierająca poprawne złożone struktury i słownictwo

 - potrafi w spójny sposób zorganizować tekst

 - nieliczne błędy leksykalne i gramatyczne nie zakłócają komunikacji

 - jest aktywny na lekc

- uczeń rozumnie tekst czytany i słyszany (na poziomie danej klasy)

 - potrafi wypowiedzieć się na zadany temat związany z tematem lekcji

 - mówi poprawnie fonetycznie i pisze ortograficznie

-  formułuje płynne, spójne wypowiedzi, zadaje pytania i udziela odpowiedzi reagując na sytuacje dnia codziennego

 

: : Kryteria oceny celującej

- uczeń bezbłędne rozumie tekst pisany i słyszany (na poziomie wykraczającym poza materiał danej klasy)

 - swobodnie i poprawnie wypowiada się na różne tematy (duży zasób słownictwa, poprawna intonacja i wymowa, właściwe struktury gramatyczne)

 - bezbłędne i spontaniczne reaguje w sytuacjach dnia codziennego, swobodny dialog, udział w dyskusjach na dany temat

 - bierze udział w konkursach językowych

 - wykonuje zadania dodatkowe

 - używa różnorodne formy i struktury gramatyczne; uczeń wykazuje się znajomością słownictwa wykraczającego poza materiał poznany na lekcjach (samodzielna praca ze słownikiem).

 - Uczeń spełnia kryteria na ocenę bardzo dobrą oraz prezentuje efekty samodzielniej pracy wynikające z indywidualnych zainteresowań językiem angielskim.