Patron - św. Hieronim

Gdy mówimy: "święty Hieronim", przychodzą nam na myśl dwie sprawy, które dadzą się zamknąć w słowach: "Biblia" i "języki". Rozważania związane ze świętym Hieronimem jako patronem naszego gimnazjum kierują uwagę na te dwa zagadnienia. Jakie ma być gimnazjum imienia świętego Hieronima?

Gimnazjum takie jak wszystkie
Nasza szkoła niewiele różni się od innych gimnazjów w Polsce. Podobnie jak one jesteśmy zobowiązani do prowadzenia zajęć edukacyjnych według programów zawartych w ministerialnym dokumencie zwanym "Podstawą programową". To jednak tylko "podstawa". Chcielibyśmy wychodzić ponad ten obowiązek i realizując go budować określony, indywidualny kierunek wszelkich przedsięwzięć edukacyjnych i wychowawczych, podejmowanych przez całą społeczność naszego gimnazjum. Kierunek ten wyznaczył sam patron: święty Hieronim, Doktor Kościoła.

Biblia w gimnazjum
Pragniemy, aby Biblia stała się podręcznikiem życia dla całej szkolnej społeczności: nauczycieli, uczniów, rodziców. Święty Hieronim powtarzał, iż "nieznajomość Pisma Świętego jest nieznajomością Chrystusa". Potrzebne jest więc najpierw zdobycie odpowiedniej wiedzy, potem zaś jej ciągłe pogłębianie, by słowa zawarte w Biblii stały się dla nas duchowym drogowskazem. Czytanie Pisma Świętego, poparte gruntowną wiedzą biblijną, powinno przynosić duchowe owoce.

Języki
Hieronim ze Strydonu jako człowiek wszechstronnie wykształcony był również ogromnie wrażliwy na piękno mowy i języka, którym posługiwał się na co dzień. Uczył się także języków obcych, poświęcając na naukę nawet godziny nocne. Oprócz łaciny znał również języki: hebrajski, grecki i aramejski. Idąc za przykładem naszego patrona pragniemy szczególną troską otoczyć ćwiczenie wrażliwości na piękno języka ojczystego. Kładziemy też nacisk na naukę języków obcych. W naszym gimnazjum prowadzona jest zindywidualizowana nauka angielskiego - w zależności od poziomu zaawansowania uczniów - oraz nauka języka niemieckiego lub francuskiego (do wyboru) jako przedmiotu nadobowiązkowego.

Przedmioty

Wymagania dydaktyczne na poszczególne przedmioty i zajęcia edukacyjne

Przedmiot: Język polski
Nauczyciel: Jolanta Dąbrowska
Liczba godzin: 6
: : Program nauczania

Język polski. Między nami 3- program nauczania języka polskiego w gimnazjum

: : Podręczniki

Łuczak Agnieszka, Prylińska Ewa "Między nami 3. Język polski", Zeszyty ćwiczeń "Między nami 3" cz. 1 i 2 

: : Spis lektur

W nawiasie podano czas przeznaczony na poznanie lektury. Lektury obowiązkowe czytają wszyscy uczniowie, omawiamy je w czasie lekcji, analizując wspólnie poszczególne fragmenty. Znajomość i rozumienie wskazanych tekstów podlega sprawdzeniu w formie klasówki, wypracowań domowych i pisanych w klasie.

1. J. Krzysztoń "Wielbłąd na stepie" (IX)

2. R. Kapuściński "Cesarz" (X)

3. G. Orwell "Folwark Zwierzęcy" (XI)

4. A. Mickiewicz "Pan Tadeusz" (XII-15 I)

5. W. Golding "Władca much"  (do 27 II)

6. S. Mrożek "Na pełnym morzu" (do 20 III)

7. A. de Saint-Exupery "Mały Książę) (IV)

8. Dowolnie wybrana lektura do samodzielnego opracowania.

Lektury dodatkowe- materiał do projektów indywidualnych na dodatkową ocenę (o wadze 2)

1. M.Bułhakow "Mistrz i Małgorzata"

2. G. Orwell "Rok 1984"

3. L.Kołakowski "Mini wykłady o maxi sprawach"

4. Antologia wierszy wybranego poety współczesnego

5. Dariusz Rosiak "Ziarno i krew. Podróż śladami bliskowschodnich chrześcijan"

 

: : Wymagania formalne

Przygotowanie do lekcji:
zeszyt, podręczniki, tekst lektury /podczas jej omawiania/
Odrobiona praca domowa
/możliwe trzy nieprzygotowania w czasie trymestru/
inne pomoce /ustalone z nauczycielem/ 

udział w sprawdzianach

: : Plan nauczania

1. U żródeł- konflikt i porozumienie ; wiedza o Biblii i antyku, średniowieczu, renesansie i baroku; język jako twór społeczny (funkcje języka); powtórzenie fonetyki i fleksji (IX- połowa XI).

2. Władza i prawo; wiedza o oświeceniu, romantyzmie i pozytywizmie; kultura języka, słowniki; powtórzenie słowotwórstwa i składni (połowa XI- II)

3. Sztuka i artysta; wiedza o Młodej Polsce i sztuce współczesnej; składnia- utrwalenie (III- V)

4. Projekty indywidualne, powtórzenie wiadomości, doskonalenie umiejętności (VI) 

: : Forma sprawdzania wiadomości

1. Sprawdziany pisemne (testy, prace stylistyczne, kartkówki).

2. Odpowiedzi ustne (w tym udział w lekcji, wypowiedzi na temat lektur, prezentacje).

3. Projekty grupowe.

4. Czytanie (przygotowane i bez przygotowania; głośne i ciche- ze zrozumieniem).

5. Recytacja wierszy.

6. Prace domowe.

: : Plan prac klasowych

Sprawdziany:
1/ sprawdziany z omawianych lektur (test - sprawdzający znajomość i rozumienie treści, praca stylistyczna związana z umiejętnościami realizacji tematu w określonej formie)

2/wypracowania klasowe

3/ sprawdziany językowy /w miarę realizacji zagadnień przewidzianych programem/:

- fonetyka (X)

- fleksja (XI)

- słowotwórstwo (I)

- fleksja (II)

- składnia (III)

4/ sprawdziany ortograficzne
/co najmniej 1 w każdym trymestrze/

4/ Dodatkowo klasa uczestniczy w programie „Lepsza Szkoła- Wielki sprawdzian” przygotowanym przez Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, którego celem jest systematyczne badanie stopnia opanowania treści nauczania realizowanych w programie „Między nami”.  
Terminy przeprowadzenia standaryzowanych testów:
1/ poczatek października  - Sprawdzian diagnostyczny (na wejście)
2/ listopad  – U źródeł
3/ styczeń- próbny egzamin z GWO
4/ luty- Władza i prawo
5/ kwiecień- Sztuka i artysta-

6/ maj/czerwiec- Test sprawdzający umiejętności i wiadomości uczniów kończących gimnazjum (test diagnostyczny obowiązkowy dla osob starających się o wyjaśnienie sytuacji klasyfikacyjnej na koniec roku)

: : Prace dodatkowe

1. Prezentacje lektur dodatkowych.

2. Projekty indywidualne.

3. Artykuły do biuletynu.

: : Uwagi o ocenianiu

Oceniane wiadomości i umiejętności:
1. Wypowiedzi ustne /udział w lekcji, ustne opowiadania, sprawozdanie z treści lektury, przedstawienie treści przeczytanego tekstu itp./; celowe nadawanie wypowiedzi określonej formy /zachęcanie, uzasadnianie, przekonywanie/.
2. Czytanie /artystyczne- przygotowane w domu, obejmujące próbę interpretacji, bez przygotowania/.
3. Recytacja z pamięci tekstu wierszowanego i fragmentu prozy.
4. Pisanie: opowiadania, dialogu, kartki z pamiętnika, recenzji, opisu przedmiotu, krajobrazu, dzieła sztuki, postaci, charakterystyki, notatki, streszczenia, opowiadania z dialogiem i elementami charakterystyki, baśni, frsgmentu pamietnika, dziennika.
5. Redagowanie tekstów użytkowych /karta pocztowa, list, telegram, zaproszenie, zawiadomienie, reklama, przepis/.
6. Tworzenie planu wydarzeń, plan wypowiedzi pisemnej.
7. Wyszukiwanie w tekście informacji. Interpretacja utworu literackiego.
8. Podstawowa wiedza o kinie i teatrze, znajomość słownictwa.
9. Znajomość i celowe stosowanie zasad ortografii i interpunkcji.
10. Świadome stosowanie norm językowych- właściwa forma zapisu czasowników w czasie przeszłym.
11. Stosowanie zasady estetycznego zapisu, przejrzystego notowania oraz organizacji i kompozycji wypowiedzi pisemnej. 
12. Znajomość nauki o języku przewidziana w programie nauczania.
13. Praca w zespole- udział w rozwiązywaniu problemów, aktywne podejście do stawianych zadań.

: : Kryteria oceny dopuszczającej

Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
1. Buduje zrozumiałe kilkunastozdaniowe wypowiedzi na określony temat, spełniające przynajmniej częściowo wymagania określonej formy /np. charakterystyki/
2. Rozumie sens poleceń oraz prostych instrukcji. Stosuje się do zaleceń nauczyciela w doskonaleniu umiejętności językowych.
3. Stara się zachowywać normy językowe, stosuje zasady ortografii i interpunkcji, chociaż często zdarza mu się popełniać błędy.
4. Zna treść lektur, przy ocenie i interpretacji szczegółowej potrzebuje ukierunkowania i dodatkowych pytań pomocniczych. Z pomocą nauczyciela potrafi dokonać selekcji informacji i sporządzić notatkę.
5. Czyta głośno, z pomocą nauczyciela stara się poprawnie akcentować i artykułować wyrazy; doskonali technikę czytania.
6. Dba o czytelność i przejrzystość zapsu.
7. Z pomocą nauczyciela rozpoznaje formy gramatyczne przewidziane w programie nauczania.

8. Odrabia większość prac domowych, potrzebuje dodatkowych wskazówek i ukierunkowania przy realizacji poleceń.

: : Kryteria oceny dostatecznej

Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
1. Zna najważniejsze zasady poprawności językowej, dzięki którym jego wypowiedzi ustne i pisemne są zrozumiałe dla odbiorcy.
2. Samodzielnie potrafi czytać teksty przygotowane. Przy czytaniu tekstów nowych ma kłopoty z czytaniem wyrazów nieznanych /np. wielosylabowych, pochodzenia obcego, rzadko używanych itp./ z intonacją zgodna z zapisem interpunkcyjnym; z pomocą nauczyciela umie dostrzec ich podstawowy sens przenośny.
3. Zna treść lektury, przy ocenianiu i szczegółowej interpretacji potrzebuje dodatkowej pomocy.
4. W wypowiedziach pisemnych i ustnych odtwarza informacje, czasamipopełnia błędy rzeczowe częściowo zaburzające rozumienie komunikatu, nadaje swojej wypowiedzi właściwą formę.
5. Stosuje się do zaleceń nauczyciela w doskonaleniu umiejętności komunikacji.
6. Czasami zapomina o przejrzystości i porządku graficznym zapisu.

7. W sposób aktywny uczestniczy w projektach grupowych.

8. Włącza się do dyskusji w czasie lekcji, potrafi przedstawić swoje zdanie, umie samodzielnie analizować proste teksty kultury, odczytując ich podstawowe znaczenia. 

9. Odrabia prace domowe, czasami  potrzebuje dodatkowej pomocy nauczyciela.

: : Kryteria oceny dobrej

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
1. Tworzy poprawne pod względem językowym komunikaty, popełnia niewielkie błędy, niewpływające na rozumienie treści wypowiedzi.
2. Przy wykonywaniu poleceń potrzebuje czasami dodatkowej pomocy nauczyciela.
3. Dobrze zna treść lektur, potrafi samodzielnie wyrazić swoje opinie i oceny, przedstawia je w formie zróżnicowanych wypowiedzeń bogatych w określenia, potrafi właściwie cytować fragmenty tekstu.
4. Płynnie i w dobrym tempie czyta teksty, rozumie ich podstawowy sens.
5. Dba o czytelność i przejrzystość zapisu; właściwie zapisuje dialog.
6. Rozpoznaje formy gramatyczne przewidziane w programie nauczania, przestrzega związanych z nimi norm językowych.
7. Zna i stosuje zasady ortograficzne, dba o poprawną interpunkcję konstrukcji składniowych.
8. Aktywnie włącza się w pracę grupy, inicjuje działania wpływające na ostateczny kształt projektu.

9. Systematycznie, samodzielnie odrabia prace domowe.

: : Kryteria oceny bardzo dobrej

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
1. Tworzy celowe, zróżnicowane pod względem językowym komunikaty; samodzielnie formułuje wnioski i oceny analizowanych tekstów i problemów.
2. Samodzielnie sporządza notatki, różnorodne pod względem formy.
3. Wykazuje się szczególną dbałością o zachowanie norm poprawnościowych w wypowiedziach ustnych i pisemnych /samodzielnie potrafi poprawiać błędy/.
4. Potrafi współpracować ze wszystkimi.
5. Interpretuje tekst literacki w sposób wyrazisty /czytając i recytując/.
6. Zna swoje słabości, świadomie ćwiczy gorzej rozwinięte umiejętności.

7. Systematycznie odrabia zadania domowe, często wykorzystuje do ich wykonania dodatkowe źródła wiedzy.

: : Kryteria oceny celującej

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
1. Formułuje twórcze uwagi, polecenia, instrukcje, dzięki czemu uczestniczy w planowaniu, usprawnianiu i kontrolowaniu pracy zespołu.
2. Samodzielnie stawia problemy, porównuje różne teksty /także spoza programu/, dokonuje analizy i interpretacji sensu utworów.
3. Poznając różne teksty, dokonuje selekcji informacji, wykorzystuje je w sposób twórczy i nietypowy.
4. W sposób pomysłowy i oryginalny, poprawny pod względem językowym redaguje różne formy wypowiedzi.
5. Posługuje się bogatym słownictwem.
6. Odnosi sukcesy w konkursach przedmiotowych.

7. Dużo czyta, prezentuje dodatkowe lektury w czasie lekcji, tworzy recenzje i samodzielne opracowania nieobowiazkowych tekstów.

8. Jest twórczy i pomysłowy, inspiruje innych do rozwijania talentu.