„Zajęcia techniczne. Program nauczania dla gimnazjum”, Urszuli Białki
zeszyt 16-kartkowy, podstawowe przybory kreślarskie, materiały i produkty potrzebne do wykonania pracy na lekcji - uzgodnione co najmniej tydzień wcześniej.
Przewidywany rozkład treści nauczania i proponowane tematy w nauczaniu zajęć technicznych w gimnazjum – 2016/2017
Klasa II
Dział |
Liczba godzin |
Zagadnienia tematyczne |
Umiejętności uczniów |
Treści nauczania |
Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy na lekcjach techniki |
1 |
|
Uczeń zna: * zna przedmiotowe zasady oceniania * regulamin pracowni
|
- zapoznanie z wymaganiami edukacyjnymi - analiza regulaminu pracowni |
Krawiectwo |
3 |
|
Uczeń zna: * poznaje model krosna * wykonuje prosty model warsztatu tkackiego z kartonu * zna pojęcia wątku i osnowy * umie rozpocząć i zakończyć pracę na warsztacie tkackim |
- rozpoznanie nici osnowy i wątku - przestawienie schematy krosna - przedstawienie zasad wykonania plecionki: rozpoczęcie, zakończenie -umiejętność posługiwania się prostym modelem krosna |
Inne materiały |
3 |
|
* zna i wykorzystuje nietypowe materiały w swoich pracach * zna zasady bezpieczeństwa i higieny pracy * wykonuje pracę wg podanej instrukcji |
- wykorzystanie nietypowych materiałów - znajomość zasad bhp i higieny pracy - stosowanie się do podanej instrukcji |
Kulinaria |
10 |
|
* zna zasady racjonalnego odżywiania * określa rodzaje składników odżywczych produktów * planuje jadłospis dla nastolatki * zna sposoby przechowywania żywności * porządkuje stanowisko pracy * Zna zasady kulturalnego zachowania się przy stole, prawidłowego nakrycia do stołu * umie bezpiecznie posługiwać się narzędziami kuchennymi i urządzeniami kuchennymi przy wykonaniu potraw * szacuje czas wykonania potrawy, ustala kolejność wykonania czynności |
- wyjaśnienie pojęcia odżywiania, omówienie zasad racjonalnego odżywiania - wymienienie i scharakteryzowanie składników odżywczych - wdrażanie do racjonalnego odżywiania - omówienie zasad nakrywania stołu, zachowania się przy stole - wykonanie posiłków - bezpieczeństwo i higiena pracy w kuchni - prezentacja sposobów przechowywania żywności |
Elementy modelarstwa |
9 |
|
* wykonuje elementy do makiety * włącza w całość powstałe elementy * wykorzystuje różnorodne materiały i techniki * wprowadza własne pomysły do wykonania modelu * poznaje rodzaje modeli i ich tworzenie * potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami przy wykonaniu projektu * organizuje miejsce pracy, planuje kolejność działań i podział pracy w grupie |
- wyjaśnienie pojęcia modelarstwo - wskazanie umiejętności i cechy modelarza - wykonanie prostego modelu przy użyciu różnorodnych materiałów - dbałość o staranność i dokładność wykonania - organizacja pracy w grupie (podział zadań), ustalenie kolejności działań - posługiwanie się narzędziami - konstruowanie modelu |
Zajęcia do dyspozycji nauczyciela |
4 |
Np. zagadki techniczne, orientacja zawodowa, poszewka na poduszkę bez szycia, proces planowania pracy |
|
|
|
30 godz. |
|
|
|
Plan dydaktyczny zmodyfikowany i opracowany w oparciu o „Zajęcia techniczne. Program nauczania dla gimnazjum”, Urszuli Białki. Plan dydaktyczny realizuje podstawę programową.
Ocenie podlegają:
- ćwiczenia praktyczne,
- umiejętność pracy w grupie,
- dokładność i staranność wykonania pracy,
- prace wykonane na lekcjach,
- elementy dodatkowe w pracach świadczące o pomysłowości konstrukcyjnej i własnej inwencji,
- właściwy dobór materiałów,
- systematyczne przygotowanie do zajęć,
- uporządkowanie stanowiska pracy i przestrzeganie zasad bhp,
- terminowe wywiązywanie się z oddania prac do oceny
Istotne jest zaangażowanie i stosunek ucznia do wykonywania działań praktycznych.
Ocenie nie podlegają zdolności wrodzone ucznia.
Limit nieprzygotowań: jedno NP na trymestr - kolejne nieprzygotowanie to ocena ndst.
Stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który z trudem wykonuje działania zaplanowane do zrealizowania podczas lekcji, ale podejmuje w tym kierunku starania. Osiąga wyniki poniżej oceny dostatecznej i dopuszczające. Pracuje niesystematycznie, często jest nieprzygotowany do lekcji. Oddaje prace nie w terminie.
Stopień dostateczny przeznaczony jest dla ucznia, który pracuje systematycznie, ale podczas realizowania działań technicznych w dużej mierze korzysta z pomocy innych osób. Na stanowisku pracy nie zachowuje porządku. Oddaje prace nie w terminie.
Stopień dobry uzyskuje uczeń, który podczas pracy na lekcjach korzysta z niewielkiej pomocy nauczyciela lub koleżanek i kolegów. Otrzymuje co najmniej oceny dobre i dostateczne, a podczas wykonywania prac praktycznych właściwie dobiera narzędzia i utrzymuje porządek na swoim stanowisku. Zdarza się, że spóźnia się z oddaniem pracy w terminie.
Stopień bardzo dobry przysługuje uczniowi, który pracuje systematycznie i z reguły samodzielnie. Wykonuje zadania poprawnie pod względem merytorycznym. Ponadto uzyskuje co najmniej bardzo dobre i dobre oceny z działań praktycznych i wykonuje je w odpowiednio zorganizowanym miejscu pracy i z zachowaniem podstawowych zasad bezpieczeństwa.
Stopień celujący otrzymuje uczeń, który pracuje systematycznie, wykonuje wszystkie zadania samodzielnie, a także starannie i poprawnie pod względem merytorycznym. Wykazuje pomysłowość konstrukcyjną i własną inwencję w wykonywaniu prac. Uzyskuje celujące i bardzo dobre oceny z działań praktycznych, a podczas ich wykonywania posługuje się narzędziami i dba o właściwą organizację miejsca pracy oraz zasady bhp.