Hanna Hernarowicz "Program nauczania języka hiszpańskiego w gimnazjum", wyd. LektorKlett
GENTE JOVEN 2 podręcznik i ćwiczenia, autorzy: Encina Alonso Arija, Matilde Martínez Sallés, Neus Sans Baulenas
Uczniów obowiązuje podręcznik wraz z zeszytem ćwiczeń. Obowiązkowe jest również prowadzenie zeszytu do notowania podczas lekcji oraz odrabiania prac domowych zadanych przez nauczyciela. Na lekcjach obowiązuje bezwzględny zakaz używania przez uczniów telefonów komórkowych oraz innych urządzeń multimedialnych ( o ile nie została wyrażona wyraźna zgoda nauczyciela np. na użycie komputera) w jakiejkolwiek formie.
Każda praca klasowa oceniana jest w skali 0-100 punktów, które to punkty są przeliczane na ocenę wpisywaną do dziennika według następującej skali:
0 - 39 p. niedostateczny
40- 54 p. dopuszczający (40-44p. 2 -; 45-49p. 2; 50 –54p. 2+)
55- 69 p. dostateczny (55-59p. 3 -; 60-64p. 3; 65-69 p. 3+ )
70 - 84p. dobry ( 70-74p. 4 - ; 75-79 p. 4; 80-84 p. 4+ )
85 - 100 p. bardzo dobry ( 85-89p. 5-; 90-94p. 5; 95-100p. 5+)
95-100 p. + zadanie dodatkowe - celujący
(Ocenę celującą z klasówki uczeń może otrzymać w przypadku gdy zrealizuje zadania sprawdzianu na przynajmniej 95% oraz wykona dodatkowe zadanie „na szóstkę” na przynajmniej 90% wymaganej w nim liczby punktów. W przypadku nie zrealizowania obowiązkowego sprawdzianu na 95% dodatkowe zadanie nie powoduje zwiększenia ilości punktów i poprawy uzyskanej z niego oceny)
Nieusprawiedliwiona nieobecność lub ściąganie na sprawdzianie powoduje wystawienie oceny niedostatecznej z tego sprawdzianu.
Poprawić można każdą ocenę ze sprawdzianu, w pierwszym umówionym przez nauczyciela terminie (na konsultacjach), nie dłuższym jednak niż 2 tygodnie. Dotyczy to w ten sam sposób osób nieobecnych na sprawdzianie z powodów usprawiedliwionych.
Obydwie oceny - ze sprawdzianu i jego poprawy wpisywane są do dziennika i brane pod uwagę przy wystawianiu oceny trymestralnej.
Prace klasowe odbyaą się po przerobieniu każdej części podręcznika (UNIDAD). Przewidzianych jest zatem 6 prac klasowych w ciągu roku szkolnego.
W III trymestrze odbywa się test całoroczny (w formie ustnej i pisemnej) obejmujący materiał całego roku szkolnego. Ocena ta wpisywana jest do dziennika na czerwono i ma wpływ na ocenę końcoworoczną..
Uczeń ma prawo zgłosić się dobrowolnie do prezentacji, projektu, wypracowania (1 w trymestrze) na ocenę celującą. Nauczyciel przygotowuje dla uczniów pulę tematów i zagadnień, ewentualnie akceptuje własne propozycje ucznia. W prezentacji tej oceniane są poprawność i oryginalność wypowiedzi.
Aby uzyskać ocenę celującą na trymestr należy uzyskać ocenę co najmniej bardzo dobrą z ocen cząstkowych oraz:
Ocenę celującą na koniec roku można uzyskać przy następujących kombinacjach ocen trymestralnych:
6/6/6
5/5/6
6/5/6
6/6/5
6/4/6
4/6/6
Planowaną ocenę semestralną lub końcoworoczną poprawić można zaliczając na ocenę wyższą niż w dzienniku materiał ze wszystkich sprawdzianów w ciągu semestru ( w formie pisemnej) oraz materiał wypowiedzi ustnych ( z całego semestru)- w formie odpowiedzi ustnej. Termin poprawy ustalany jest wraz z nauczycielem, nie może odbyć się jednak później niż na tydzień przed radą klasyfikacyjną.
Ocenę dopuszczającą (40-54 p.) otrzymuje uczeń, który:
- z trudem potrafi się zachować w podstawowych sytuacjach życia codziennego
- próbuje sformułować krótką wypowiedź dotyczącą spraw życia codziennego, która przeważnie jest niespójna i nielogiczna
- rzadko próbuje wziąć udział w rozmowie
- próbuje wypowiadać się, ale popełnia bardzo liczne błędy gramatyczne i leksykalne, które znacznie zakłócają komunikację
- wymowa i intonacja ucznia często sprawiają trudności w zrozumieniu
Ocenę dostateczną ( 55-69 p.)otrzymuje uczeń, który:
- czasami potrafi z powodzeniem zachować się w podstawowych sytuacjach życia codziennego
- próbuje sformułować krótką wypowiedź dotyczącą spraw życia codziennego, która bywa niespójna i nielogiczna
- próbuje czasem wziąć udział w rozmowie
- jest w stanie samodzielnie poprawić większość błędów po wskazaniu ich przez nauczyciela, czyli zna zasady gramatyczne ( mimo trudności z samodzielnym używaniem struktur)
- opanował podstawowy zakres słownictwa umożliwiający mu zrozumienie poleceń nauczyciela
Ocenę dobrą(70-84 p.) otrzymuje uczeń, który:
- potrafi samodzielnie formułować wypowiedzi dotyczące spraw życia codziennego
- jest w stanie poprawić ( po wskazaniu przez nauczyciela) niewielkie błędy gramatyczne
- potrafi reagować na polecenia nauczyciela, poprawnie odpowiada na pytania nauczyciela i samodzielnie je zadaje
- wypowiada się komunikatywnie, choć w jego wypowiedzi pojawiają się nieliczne błędy gramatyczne i leksykalne, które nie zakłócają komunikacji
- wymowa i intonacja sprawiają drobne trudności w rozumieniu
Ocenę bardzo dobrą (85-95p. ) otrzymuje uczeń, który:
- potrafi z powodzeniem zachować się w szerokim repertuarze sytuacji życia codziennego
- potrafi sformułować krótką wypowiedź dotyczącą spraw życia codziennego
- potrafi wziąć udział w dyskusji
-potrafi szybko i poprawnie reagować na różne sytuacje powstałe w klasie lub przedstawione przez nauczyciela
-wypowiada się komunikatywnie, choć w jego wypowiedzi pojawiają się sporadyczne błędy gramatyczne i leksykalne, które nie zakłócają komunikacji
- wymowa i intonacja nie sprawiają żadnych trudności w rozumieniu
Ocenę celującą (96-100 p.)otrzymuje uczeń, który:
- poprawnie i szybko reaguje na sytuacje powstałe w klasie lub przedstawione przez nauczyciela
- jego wypowiedzi są płynne, logiczne, prawie bezbłędne i komunikatywne
- rozwija swoje umiejętności i poszerza wiedzę wykraczając poza treści programowe
- w sposób logiczny i spójny potrafi prawie bezbłędnie wypowiedzieć się na temat dotyczący spraw życia codziennego i w rozmowie z nauczycielem potrafi bronić swojego zdania
- w wypowiedziach stosuje urozmaicone struktury leksykalno-gramatyczne