Przedmiot: Język angielski grupa A
Nauczyciel: Beata Chomicka
Liczba godzin: 3
: : Program nauczania
Program nauczania języka angielskiego. Kurs kontynuacyjny dla klas 1-3 gimnazjum. Poziom III.1
Autorzy: Melanie Ellis, Marianna Niesobska
: : Podręczniki
New English Plus 3
Autorzy: Ben Wetz , Diana Pye, Danuta Gryca, Jenny Quintana, Alicja Gałązka
: : Wymagania formalne
Uczeń powinien posiadać na każdej lekcji zeszyt przedmiotowy, podręcznik i zeszyt ćwiczeń oraz materiały dodatkowe, jeśli były wcześniej udostępnione
: : Forma sprawdzania wiadomości
Ocenianiu bieżącemu podlegają:
a) wypowiedzi ustne - odpowiedzi z bieżącego materiału
-ocenie podlega poprawność wymowy, odpowiedni dobór i zakres słownictwa, poprawność i zróżnicowanie struktur gramatycznych,
b) prezentacje
-zawierają opis wydarzeń z opowiadania lub lektury, opis postaci z lektur, biografie wybranej osoby, opis ciekawego wydarzenia lub zjawiska,
-przygotowane są przez uczniów chętnych.
2. Prace pisemne:
a) testy gramatyczne, strukturalne, leksykalne ( 40 minut)
-obejmują większą partię materiału ( zawsze po każdym rozdziale podręcznika ) zawierają różnorodne ćwiczenia i techniki znane uczniom, zapowiedziane są przynajmniej tydzień wcześniej, potwierdzone wpisem do dziennika,
-w punktacji ćwiczeń uwzględniana jest poprawność pisowni, poprawność stylistyczna, umiejętne zastosowanie struktur gramatycznych, zakres słownictwa,
- liczba w semestrze - dwa do cztery,
b) kartkówki ( 10 - 15 minut)
-obejmują trzy ostatnie tematy lekcyjne, nie wymagają zapowiedzi,
-ocenianie punktowe ( jak w przypadku testów gramatycznych),
-liczba w semestrze - trzy do pięciu
3. Praca na lekcji - aktywność:
-oceniana stopniem lub plusem ( pięć plusów ocena bardzo dobra) w zależności od stopnia trudności oraz poprawności odpowiedzi.
4. Praca domowa uczniów:
-sprawdzana jest na każdej lekcji, przy odpowiedzi lub jako kartkówka zawierająca analogiczne przykłady,
-w przypadku wypracowania sprawdzana i oceniana jest nie później niż w ciągu tygodnia,
-oceniana jest poprawność gramatyczno-leksykalna, organizacja tekstu, interpunkcja.
5. Wytwory pracy ( wykonane pomoce, rysunki, makiety, krzyżówki):
-oceniane są stopniem w zależności od estetyki, wkładu pracy, pomysłowości.
6. Umiejętności komunikacyjne ( praca w zespole):
-oceniane stopniem lub plusem ( pięć plusów ocena bardzo dobry) w zależności od stopnia trudności, poprawności odpowiedzi oraz umiejętności zastosowania strategii kompensacyjnych, prace nad projektem ( wspólne działania zmierzające do jednego celu, jakim jest wykonanie pracy zbiorowej).
Informacje o postępach ucznia, jego mocnych i słabych stronach nauczyciel przekazuje rodzicom za pomocą dziennika elektronicznego, w czasie dnia otwartego oraz przez wychowawcę.
: : Plan prac klasowych
Prace klasowe zwykle po każdym rozdziale,po wcześniejszym (przynajmniej tygodniowym) ustaleniu terminu. Kartkówki niezapowiedziane -materiał obejmować może 3 ostatnie lekcje lub zapowiedziane o ustalonej treści wybranych partii materiału (gramatyka bądź słownictwo).
: : Prace dodatkowe
Prezentacje multimedialne,projekty,referaty, plakaty.
: : Uwagi o ocenianiu
Liczba nieprzygotowań w semestrze 3, każdy kolejny brak pracy domowej lub brak zeszytu czy ćwiczeń odnotowany jest oceną niedostateczną. Warunki poprawy lub zaliczania prac klasowych: Każdą pracę klasową można poprawić lub napisać(jeśli nie pisano jej w terminie) w ciągu dwóch tygodni od terminu oddania pracy przez nauczyciela.
: : Kryteria oceny dopuszczającej
- rozumie sens prostych zwrotów, w minimalnym stopniu rozumie czytany lub słuchany tekst
- zna podstawowe słownictwo, bardzo ubogie struktury gramatyczne
- nie potrafi samodzielnie nawiązać dialogu, nie rozumie zadanych pytań
- nie potrafi zastosować znanych struktur gramatycznych i słownictwa w tekście
- błędy leksykalne i gramatyczne zakłócają w znacznym stopniu komunikację
- dysponuje ograniczonym zakresem słownictwa odpowiedniego do zadania
- czasami niepoprawnie używa codziennego słownictwa uczeń próbuje pisać zadania zawierająca proste struktury i słownictwo
- tekst bywa spójny, ale brak mu organizacji
- w zadaniu pisemnym zawiera niektóre istotne punkty
- umie odczytać ostatnio poznane teksty
mimo minimalnych predyspozycji językowych uczeń stara się czegoś nauczyć, wykazuje chęć wykonania ćwiczeń, pracuje, aby udowodnić, że potrafi zdobyć się na wysiłek
: : Kryteria oceny dostatecznej
- niepełne rozumienie tekstu słyszanego lub czytanego
- umie odczytać poznane teksty
- zna podstawowe słownictwo, proste i mało urozmaicone
- częściowo rozumie polecenia nauczyciela, ma trudności z nawiązywaniem dialogu
- zna podstawowe struktury, ale nie zawsze umie je poprawnie zastosować
- błędy leksykalno - gramatyczne i fonetyczne w pewnym stopniu zakłócają komunikację zazwyczaj stosuje zakres słownictwa odpowiedni do zadania
- używa niewiele słownictwa o charakterze bardziej złożonym/abstrakcyjnym
- uczeń potrafi napisać zadania zawierająca poprawne proste struktury i słownictwo
- potrafi zorganizować tekst, który mógłby być bardziej spójny
: : Kryteria oceny dobrej
- rozumnie ogólny sens tekstu czytanego lub słyszanego
- odgaduje słowa i wyrażenia z kontekstu jeśli nie rozumnie ich od razu
- zna słownictwo odpowiednie do zadania
- wymowa i intonacja nie zakłóca informacji którą przekazuje
- formułuje prostą wypowiedź w dialogu z nauczycielem, rozumnie zadane pytania i odpowiednio na nie reaguje
- zna prawidłową pisownię i wymowę poznanych wyrazów
- samodzielnie i w większości poprawnie stosuje znane struktury gramatyczne i słownictwo
- zazwyczaj potrafi w spójny sposób zorganizować tekst
- błędy nie zakłócają komunikacji uczeń potrafi poprawnie operować większością struktur prostych i złożonych
- zazwyczaj stosuje szeroki zakres słownictwa odpowiedni do zadania
- używa poprawnie elementów słownictwa o charakterze bardziej złożonym/abstrakcyjnym
: : Kryteria oceny bardzo dobrej
- uczeń rozumnie tekst czytany i słyszany (na poziomie danej klasy)
- potrafi wypowiedzieć się na zadany temat związany z tematem lekcji
- mówi poprawnie fonetycznie i pisze ortograficznie
- formułuje płynne, spójne wypowiedzi, zadaje pytania i udziela odpowiedzi reagując na sytuacje dnia codziennego
- swobodnie posługuje się różnorodnymi, poznanymi formami gramatycznymi i materiałem leksykalnym
- buduje pełną i zróżnicowaną wypowiedź pisemną i ustną uczeń potrafi napisać zadania zawierająca poprawne złożone struktury i słownictwo
- potrafi w spójny sposób zorganizować tekst
- nieliczne błędy leksykalne i gramatyczne nie zakłócają komunikacji
- jest aktywny na lekcji
: : Kryteria oceny celującej
- uczeń bezbłędne rozumie tekst pisany i słyszany (na poziomie wykraczającym poza materiał danej klasy)
- swobodnie i poprawnie wypowiada się na różne tematy (duży zasób słownictwa, poprawna intonacja i wymowa, właściwe struktury gramatyczne)
- bezbłędne i spontaniczne reaguje w sytuacjach dnia codziennego, swobodny dialog, udział w dyskusjach na dany temat
- bierze udział w konkursach językowych
- wykonuje zadania dodatkowe
- używa różnorodne formy i struktury gramatyczne; uczeń wykazuje się znajomością słownictwa wykraczającego poza materiał poznany na lekcjach (samodzielna praca ze słownikiem). Uczeń spełnia kryteria na ocenę bardzo dobrą oraz prezentuje efekty samodzielniej pracy wynikające z indywidualnych zainteresowań językiem angielskim.